Parijs, 10 december 2014 – Het is Airbus dit jaar (2014) niet gelukt een koper te vinden voor haar Airbus A380. De vliegtuigbouwer uit Toulouse heeft bevestigd een inschattingsfout gemaakt te hebben bij het vermarkten van de wide-body. Er loopt nog wel een optie van een leasemaatschappij voor de aanschaf van twintig kisten, maar hiervan is het nog maar de vraag dat deze uitgeoefend gaat worden.
Airbus voorzag een wereldwijde afzetmarkt voor 1200 toestellen. Maar vooralsnog vliegen er in 7 jaar tijd 147 toestellen en staan er nog 171 in het orderboek. Bij lange na niet het geprognosticeerde aantal. Geruchten over de tegenvallende verkoopresultaten van de Airbus A380 doen al langer de ronde. Om een paar koppen te citeren:
- Airbus considers A380 revamp to lift sales – Reuters 6 februari 2014
- Airbus: Come for an A380 Test Ride, and Please Buy One – Businessweek 12 juni 2014
- Giant Airbus A380 finds sales not so big – Seattle Times 16 augustus 2014
- Airbus has slashed A380 prices to try and snag sales – BIZTALK 18 augustus 2014
Volgens Herald Wilhelm (financieel topman bij Airbus) zijn er op dit moment twee opties: productie staken of uitkijken naar mogelijkheden om zuinigere motoren aan de A380 te hangen.
Het is inmiddels niet ondenkbaar dat de $ 25 miljoen (US) aan ontwikkelingskosten van de Airbus A380 (die inmiddels zeven jaar in productie is) niet meer terugverdiend kunnen worden. Volgens de prognoses zou Airbus over 2015 tot en met 2017 nog wel quitte kunnen spelen, maar daarna zou het wel eens afgelopen kunnen zijn. Air France – KLM zou twee van de twaalf reeds bestelde A380’s om willen ruilen voor 2 kleinere toestellen.
En alsof al deze negatieve berichten omtrent de Airbus A380 nog niet genoeg waren, gaf Airbus ook een winstwaarschuwing af. Het probleem zit hem nog niet in het huidige en komende jaar. Hier wordt nog rekening gehouden met een winstgroei. Deze zou in 2016 stabiliseren en alweer in 2017 en 2018 gaan stijgen. In hoeverre dit een realistisch beeld is valt te bezien. De afgegeven winstverwachtingen zijn nou niet zodanig desastreus dat zij direct tot een winstwaarschuwing zouden moeten leiden. De aandelenmarkt reageerde in ieder geval onmiddellijk met een koersdaling van 10% van het Airbus aandeel. Een dergelijke koersdaling heeft zich de laatste jaren niet meer voorgedaan.