Dag 9 (laatste dag) – NK zweefvliegen 2014
Terlet, 30 mei 2014 – Na 4 gecancelde dagen kan er op de laatste dag van het NK Zweefvliegen eindelijk weer worden gevlogen. De opdrachten voor alle klassen zijn niet kinderachtig. En de vliegers hebben er een flinke kluif aan. Sommigen bijten er zelfs hun standen op stuk. Met als gevolg dat er soms grote verschuivingen in het klassement plaatsvinden. In één dag worden tegelijkertijd kampioenschappen gewonnen én verloren. Dit overkomt Bas Seijffert, in de combi klasse. Na dag 4 staat hij op de eerste plaats. Dag 5 t/m 8 worden gecanceld, i.v.m. het slechte weer. Dus vandaag moet hij zijn 1e plaats verdedigen. De opdracht van 383,6 km blijkt onder de heersende weersomstandigheden voor de meeste deelnemers een maatje te groot. Zo ook voor Bas. Na 266,3 km moet hij buiten landen. Francois Jeremiasse vliegt – samen met Steven Raimond – de opdracht wél rond. Daarmee eindigt hij in het totaal klassement op de eerste plaats.
Hinse Osinga, met zijn ‘sexy’ Libelle, moet een (misschien iets mindere) bittere pil slikken. Hij staat in het algemeen klassement op de tweede plaats, 74 punten achter op de nummer één van het moment, Frank Hiemstra. Dus ruim binnen bereik. Een klein foutje is genoeg om de nummers één en twee in de club klasse stuivertje te laten wisselen. Dit gebeurt niet. Hinse staat na 196,5 km. buiten. Weg tweede plaats (hij wordt uiteindelijk vierde). Het jonge talent, Robin Smit, doet vandaag goede zaken. Door de dag te winnen eindigt hij in het algemeen klassement alsnog als tweede en neemt daarmee dus de plaats over van Hinse. In de open klasse vinden op deze laatste dag geen bijzondere verschuivingen plaats.
Doordat er nogal wat kisten buiten staan, duurt het even wat langer voordat alle logfiles binnen zijn en er een (eind)klassement door de wedstrijdleiding kan worden opgemaakt. En dus duurt het tot 22:15 uur voordat de prijsuitreiking begint. De winnaars worden onder grote belangstelling gehuldigd.
Combi klasse: 1. Francois Jeremiasse, 2. Peter Batenburg en Paul Schepers, 3. Bas Seijffert
Club klasse: 1. Frank Hiemstra, 2. Robin Smit, 3. Steven Huiskes
Open klasse: 1. Mark Wering, 2. René de Dreu, 3. Hans Biesters
Het NK Zweefvliegen zit er weer op. Er doen geluiden de ronde dat de kampioenschappen volgend jaar in een ander format georganiseerd zullen worden. Er wordt daarbij rekening gehouden met een samenwerking met België, om zodoende tot een gecombineerd kampioenschap te komen. Hierover zal in de loop van 2014 en begin 2015 meer bekend worden.
Natasja van der Neut sluit hiermee een mooie carrière van 3 jaar wedstrijdleiderschap af. In haar dankwoord bedankt zij iedereen voor de prettige samenwerking en het vertrouwen dat zij van alle belanghebbende partijen heeft mogen ontvangen. Natuurlijk is veel tot stand gekomen met het gehele team van medewerkers die deel uitmaken van de wedstrijdleiding.
Voor opdrachten en uitslagen van het NK Zweefvliegen 2014, zie: http://www.soaringspot.com/nk2014/results/
Dag 8 – NK zweefvliegen 2014
Terlet, 29 mei 2014 – De wedstrijdleiding wil het niet te vroeg opgeven en heeft daarom tot 12:00 gewacht met de briefing. Helaas, het gehoopte window blijft uit. Er rest dus niets anders dan ook de 8ste dag van het NK Zweefvliegen te cancellen. Alle hoop is nu gevestigd op dag 9, de laatste dag van het NK. De weersverwachting biedt reden tot optimisme.
Dag 6 en 7 – NK zweefvliegen 2014
Terlet, 28 mei 2014 – Gecanceld.
Dag 5 – NK zweefvliegen 2014
Terlet, 26 mei 2014 – Dag gecanceld. Zoals verwacht beleeft het mooie weer van gisteren vandaag zijn einde. Hans Spekkers (meteo) heeft vanmorgen alles geprobeerd en aan alle knoppen gedraaid, maar het mag niet baten. Bij het begin van de briefing wordt de wedstrijdleiding unaniem en met een spontaan applaus door de vliegers bedankt voor de goede opdrachten van de vorige dag. Helaas heeft diezelfde wedstrijdleiding voor vandaag geen goed nieuws in petto. Het weer zal later in de ochtend omslaan. Zware regenval met onweer en mogelijk hagel wordt verwacht. Derhalve rest er niets anders dan de dag voor alle klassen te cancellen.
Dit biedt de vliegers (en sommige Belgische ophalers) de mogelijkheid om nog wat uit te rusten van de inspanningen van de vorige dag. Een dag die veel (over)winnaars kent. Afgezien van de dagwinnaars, zijn er 8 deelnemers die hun 500 (diamant) gevlogen hebben. Ook voor hen gelden terechte felicitaties.
Een flinke bui laat aan het eind van de ochtend behoorlijk zijn sporen na en verandert Terlet in soort Veluwse Biesbosch. Nu maar hopen dat het stationaire frontensysteem dat dit weer veroorzaakt toch besluit verder te trekken. Wellicht dat er op donderdag en vrijdag nog gevlogen kan worden.
Dag 4 – NK zweefvliegen 2014
Terlet, 25 mei 2014 – Een nieuw record tijdens de Nederlandse Kampioenschappen Zweefvliegen 2014! Voor het eerst in de geschiedenis is er tijdens een wedstrijddag op een NK een opdracht met een afstand van 700 km. door voldoende deelnemers volbracht zodat deze ook mee kan tellen voor het kampioenschap.
De competition director (wedstrijdleider) Natasja van der Neut heeft het, in nauwe samenwerking met de sports director (tasksetter) Theo Janssen en meteoman Hans Spekkers, aangedurfd om voor de open klasse deze ‘record afstand’ in een opdracht te verwerken. Het weer is dan ook wel erg goed. Een cadeautje van de weergoden dat gewoonweg niet geweigerd kan worden. Een dergelijke beslissing is voor een competition director (of wedstrijdleider) wel behoorlijk spannend. Het is voor een deel ook een gok.
Als de opdracht achteraf toch te groot blijkt te zijn en iedereen staat buiten, dan is er de nodige kritiek van de deelnemers te verwachten. Maar als de opdracht ‘spot on’ is, dan is lof je deel. Natasja van der Neut zegt hierover: “Ik heb er vanaf vanmorgen 05:00 uur wakker van gelegen of ik het aan zou durven om voor de open klasse een 700 uit te zetten.”
Voor de club- en de combiklasse zijn er respectievelijk een 500 en 600 km. opdracht. Beslist geen peulenschil. En ook voor die klassen vormen de resultaten het bewijs dat er een goede tasksetting is. De hele wedstrijdleiding en alle deelnemers verdienen hiervoor een dikke 10. In verband met de grote opdrachten en de thermische periode, die al om 11:00 uur ’s morgens begint, zijn de finishtijden navenant. De laatste deelnemer komt rond 20:00 uur binnen. Sommige deelnemers hadden bijna 9 uur gevlogen (inclusief vliegtijd voor de start).
Dag 3 – NK zweefvliegen 2014
Terlet, 24 mei 2014 – Ook vandaag weer een wat moeizaam begin van de dag – qua weer dan – gevolgd door opklaringen waaruit een, voor zweefvliegen, mooie dag ontwikkelt.
Tijdens de briefing worden de dagwinnaars van de vorige dag even kort gehuldigd, de meteoman Hans Spekkers doet zijn weerpraatje en de tasksetter Theo Janssen geeft een korte toelichting op de opdrachten die hij voor de vliegers opgesteld heeft. Daarna volgen de aanwijzingen m.b.t. de finishprocedure en de te volgen rijroutes over het vliegveld . De onderwerpen die op een briefing naar voren komen hebben allemaal één ding gemeen: veiligheid.
De opdrachten vandaag.
- Voor de clubklasse: polygoon van 167,6 km via 5 keerpunten rond Terlet.
- Voor de combiklasse: polygoon van 233,0 km via 4 keerpunten.
- En tenslotte voor de openklasse: polygoon van 297,6 km via 6 keerpunten.
In de clubklasse heeft Hinse Osinga op zijn ‘sexy’ Libelle (callsign SXY) de snelheid er goed in zitten. Met een gemiddelde van 76,3 km/h komt hij als eerste van zijn klasse vlak voor 16:00 uur over de finish. Bas Seijffert doet vandaag in de combiklasse weer goede zaken en finisht als eerste met een gemiddelde snelheid van 89,8 km/h. Hij vliegt op een LS-8 van de Gelderse Zweefvlieg Club. In de openklasse is het voor Mark Wering een topdag. Met een gemiddelde snelheid (107,5 km/h) die ruim boven die van zijn directe concurrenten ligt weet hij in zijn Nimbus 4T de winst vandaag voor zich op te eisen.
De laatste binnenkomer is Francois Jeremiasse op een Ventus 2 uit de combiklasse. Hij is als allerlaatste afgevlogen, met als gevolg dat hij pas om 18:37 uur over de finish komt, maar daarmee wél een 3e plaats in het dagklassement verovert. Hij heeft het op de radio over een “martelgang”.
Dag 2 – NK zweefvliegen 2014
Terlet, 23 mei 2014 – Het weer tijdens de tweede wedstrijddag op het NK Zweefvliegen lijkt in de ochtend en vroege na-middag roet in het eten te gooien, maar de weersvoorspelling spreekt over opklaringen. Rond 15:00 uur iss het weerbeeld veranderd van grijze lage- en middelbare bewolking naar 4/8 cu met een basis van rond de 1.400 meter. Voor de wedstrijdleiding reden om direct met starten te beginnen.
Zowel voor de club- als voor de combiklasse is er een opdracht (polygoon) van 124,6 km uitgezet. De openklasse moet het doen met een vrijwel identiek traject dat iets is ‘opgerekt’ naar 155,0 km. De dagwinnaars zijn: in de clubklasse, Frank Hiemstra met een gemiddelde snelheid van 86,7 km/h. In de combiklasse, Bas Seijffert met 93,3 km/h gemiddeld. En tenslotte in de openklasse: Max Leenders met 105,4 km/h gemiddeld. Bijna alle deelnemers in alle klassen kwamen rond. Met uitzondering van de pechvogel van de dag, Wiebe Bosman op een ASW-27 in de combi-klasse. Hij staat helaas als enige buiten.
De sfeer is rondom het NK is goed. Het weer speelt daar geen onbelangrijke rol bij. Zeker in vergelijking met vorig jaar. Toen leek het wel alsof het hele NK plaatsvond tijdens de winter. Koud, heel koud. Én harde wind. De wedstrijdleiding heeft alles onder controle en de leden ervan zijn goed op elkaar ingespeeld. Veel zaken worden als vanzelf door hen opgepakt, of behoeven slechts een enkel woord om geregeld te worden. Het loopt op rolletjes.
Dag 1 – NK zweefvliegen 2014
Terlet, 22 mei 2014. De eerste dag van het NK zweefvliegen zit er op. Het weer leek aanvankelijk redelijk mee te zitten. Een scherm met hoge bewolking ten oosten van het veld zou echter tóch te veel van invloed blijken te zijn. Mede doordat de start enkele malen moest worden uitgesteld i.v.m. een grote militaire oefening (‘Reliable Sword’), die ten westen van Terlet momenteel wordt gehouden.
Niettemin kon er rond 13:00 uur gestart worden. De wedstrijdorganisatie heeft 3 krachtige sleepvliegtuigen (Piper Pawnee) ingehuurd om de pakweg 30 deelnemende zweefkisten naar 500 meter te slepen. Binnen een uur was de klus geklaard.
Ondertussen was het eerder genoemde scherm met hoge bewolking wat verder naar het zuidwesten opgeschoven. Hierdoor bleef de – vooral gehoopte en niet zozeer verwachte – ontwikkeling van thermiek wat achter. Dit had onder andere tot gevolg dat ongeveer de helft van het hele deelnemersveld nog een keer terug kwam voor een voor een 2e start. Het mocht echter niet meer baten.
Na een uurtje met ruim 10 kisten boven het veld ‘gemarteld’ te hebben in bijzonder zwak stijgen, zagen deze deelnemers in dat het er niet meer in zat om nog een opdracht te vliegen.
Leo Simons