‘Stop de verdringing van de General Aviation, zowel op de luchthavens als in het luchtruim!’. Dat was de boodschap die Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu op maandag 11 november van de KNVvL en van het bedrijfsleven op de luchthaven Lelystad kreeg. KNVvL-voorzitter Frits Brink, KNVvl-directeur Ronald Termaat en de voorzitter van de afdeling Gemotoriseerd Vliegen Michael Tefsen informeerden haar bij deze gelegenheid over de problemen waarmee de kleine luchtvaart rond Lelystad en elders in Nederland in toenemende mate te maken heeft.
De staatssecretaris bezocht Lelystad-Airport om zich te laten informeren over de toekomst van de luchthaven en zijn gebruikers. Ze sprak daarbij met vertegenwoordigers van de KNVvL, de luchthaven Lelystad, het bedrijfsleven op Lelystad-Airport en de provincie Flevoland. Frits Brink, Ronald Termaat en Michael Tefsen informeerden haar namens de KNVvL over de problemen waarmee de kleine luchtvaart rond Lelystad en elders in Nederland in toenemende mate te maken heeft.
Tijdens dit kennismakingsgesprek van de KNVvL met staatssecretaris Mansveld werd door de KNVvL-delegatie een introductie gegeven over de diversiteit van luchtsporten en de uitdagingen waar de kleine luchtvaart voor staat. Tevens werd de nota ‘Nederland is groter dan Schiphol’ aangeboden. Doel van deze nota is aandacht te vragen voor de knelpunten die de KNVvL-achterban ervaart, zoals de achterlopende regelgeving, de herdefiniëring van lichte vliegtuigen, de beperkte start- en landingsmogelijkheden voor de paramotorvliegers en de regelgeving ten behoeve van kleinschalige luchtvaartevenementen.
De nota ‘Nederland is groter dan Schiphol’ kunt u hier downloaden
Staatssecretaris Mansveld kreeg vervolgens een rondleiding bij de vliegschool Zelf Vliegen op Lelystad-airport, waar general manager Eddy Driessen haar kennis liet maken met een breed scala aan lichte vliegtuigen, van ‘gewone’ sportvliegtuigen tot MLA’s en Trikes en Autogiro’s. Dankzij de veelzijdigheid van Zelf Vliegen, – waar zowel vliegopleidingen worden gegeven, als vliegtuigen worden verhuurd, proefvlieglessen worden gegeven en vlieguigen worden verkocht – (www.zelfvliegen.nl) kwamen alle aspecten van de bedreiging van de general aviation op bijna organische wijze aan bod.
Eddy Driessen nam daarbij de gelegenheid te baat om ook de bedreiging van zijn eigen bedrijf, door het naderende gebruik van de luchthaven Lelystad door de ‘grote’ luchtvaart, ter sprake te brengen. Daarbij werd toegelicht dat een deel van zijn lichtere vliegtuigen waarschijnlijk geen toekomst heeft op Lelystad-Airport, maar dat er in de wijde omgeving ook geen alternatieven zijn.
Ook Paramotorvlieger Frank Moorman en autogiropiloot Remco van Ravenzwaaij maakten bij Zelf Vliegen van hun vlieghart geen moordkuil. Zij vroegen aandacht voor hun problemen ten aanzien van de steeds stringentere regelgeving en bewegingsruimte voor hun luchtvaartwerk en -hobby. Staatssecretaris Wilma Mansveld zegde toe aandacht aan deze problematiek te gaan besteden.
Voor een vergroting van de foto klik je erop.
Dit artikel kunt u ook lezen in ‘All Clear’ het blad van de KNVvL afdeling gemotoriseerd vliegen.
Tekst en foto´s: Peter F. A. van de Noort