donderdag , 26 december 2024

KLM bestraft voor nachtelijke routeovertredinge

De luchtvaartmaatschappij KLM heeft een last onder dwangsom (LOD) opgelegd gekregen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit). Dit besluit volgt nadat KLM voor de derde keer in één jaar tijd ongeoorloofd is afgeweken van de nachtelijke vertrekroute vanaf Schiphol. Tijdens de nacht gelden er strikte vliegroutes om overlast voor omwonenden te beperken. De overtreding vond plaats ondanks eerdere waarschuwingen.

Overtredingen veroorzaken geluidsoverlast

Karin Visser, directeur van ILT-Luchtvaartautoriteit, benadrukt dat het beschermen van omwonenden tegen vermijdbare geluidshinder een prioriteit is. “In de nacht is het risico op slaapverstoring het grootst, wat kan leiden tot gezondheidsschade. Daarom is het van groot belang dat de minst lawaaiige vertrekroutes worden gevlogen,” aldus Visser. KLM veroorzaakte onnodige overlast door driemaal een dagroute te vliegen in plaats van de verplichte nachtroute.

Strafmaatregelen om herhaling te voorkomen

De luchtvaartautoriteit waarschuwde KLM al twee keer eerder dat een LOD zou volgen bij een derde overtreding binnen een jaar. Als gevolg van deze overtredingen moet KLM nu bij iedere volgende overtreding een dwangsom van € 10.000 betalen, tot een maximum van € 100.000. Indien nodig kan de ILT-Luchtvaartautoriteit zelfs een nieuwe, hogere LOD opleggen.

Wettelijke achtergrond

De regels voor routegebruik op luchthaven Schiphol zijn vastgelegd in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB), gebaseerd op de Wet luchtvaart. Wanneer blijkt dat deze regels niet worden nageleefd, kan de ILT-Luchtvaartautoriteit optreden volgens de Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingsrecht (LHSO). Bij drie identieke overtredingen binnen een jaar wordt een last onder dwangsom opgelegd.