Schiphol is de eerste luchthaven ter wereld die een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) test. Deze H2-GPU voorziet KLM Cityhopper toestellen van stroom op het platform, bijvoorbeeld voor verlichting en de cockpit. Dit baanbrekende project is onderdeel van het TULIPS-samenwerkingsverband, geïnitieerd door Schiphol en mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.
Uitstootvrije operatie
Schiphol werkt nauw samen met grondafhandelaren en de luchtvaartsector aan een uitstootvrije operatie. Hoewel sommige vliegtuigen al gebruik maken van elektrische GPU’s (e-GPU’s), zijn deze vaak niet krachtig genoeg en vereisen ze regelmatig opladen. De nieuwe H2-GPU kan ter plaatse worden bijgetankt, wat tijd en voertuigbewegingen bespaart. Dit biedt een duurzamer alternatief naast het gebruik van schonere HVO100-diesel.
Samenwerking met partners
De test met de H2-GPU wordt uitgevoerd in samenwerking met KLM en diverse andere partners, en wordt mede gefinancierd door de EU. De waterstof-GPU is ontwikkeld door het Delftse bedrijf Zepp.solutions en de Oostenrijkse GPU-producent Dynell. KES beheert de GPU-pool op Schiphol en coördineert het gebruik bij verschillende afhandelaren.
Project TULIPS
Het TULIPS-project, gefinancierd door de Europese Commissie, wordt gecoördineerd door Schiphol. Dit samenwerkingsverband van 33 Europese luchtvaartpartijen en kennisinstituten richt zich op de ontwikkeling van nieuwe technologieën en procedures voor de verduurzaming van luchthavenoperaties. Naast de H2-GPU omvat het project ook initiatieven voor grootschalige levering van duurzame brandstoffen (SAF), duurzame energieopslag en circulaire materiaaloplossingen, die bijdragen aan de doelstellingen van de EU Green Deal.