vrijdag , 22 november 2024

KLM en ZeroAvia plannen waterstofvlucht

KLM en ZeroAvia hebben aangekondigd samen te werken aan een demonstratievlucht met ZeroAvia’s emissievrije waterstofmotoren. Deze motoren, de ZA2000, zijn ontworpen voor grote regionale turbopropvliegtuigen en gebruiken waterstof in brandstofcellen om elektriciteit op te wekken. Deze elektriciteit drijft de motoren aan die de propellers van het vliegtuig laten draaien, met waterdamp als enige uitstoot. Onderzoek toont aan dat dit de klimaatimpact met 90% kan verminderen vergeleken met kerosinevluchten.

Demonstratievlucht gepland voor 2026

De eerste grote mijlpaal voor dit project is het uitvoeren van een demonstratievlucht tussen twee luchthavens in 2026. KLM en ZeroAvia zijn bezig met het identificeren van geschikte luchthavens en het aanvragen van de benodigde vliegvergunningen. Daarnaast werken ze aan de levering van vloeibare waterstofbrandstof en de installatie van tankinfrastructuur.

Schoner vliegen in het netwerk van KLM

Deze samenwerking toont aan dat KLM zich inzet voor schonere vluchten. Het project versnelt ook de ontwikkeling van waterstofvluchten in de EU. KLM wil zijn operaties verduurzamen door geavanceerde technologieën zoals waterstof- en elektrische vluchten te ondersteunen, wat een van de drie pilaren is voor de decarbonisatie van de luchtvaartsector. KLM en Air France werken al samen met ZeroAvia om de kennis voor onderhoud en reparatie van vliegtuigen met waterstofbrandstofcellen te ontwikkelen.

Testen van de ZA2000-motor

ZeroAvia heeft al uitgebreide testen uitgevoerd met een prototype van hun ZA600-motor aan boord van een Dornier 228 vliegtuig in het Verenigd Koninkrijk. In de VS en het VK zijn gevorderde grondtesten uitgevoerd met de technologieën voor het ZA2000-systeem, inclusief cryogene tanks voor vloeibare waterstof en hoge temperatuur PEM brandstofcellen. De ZA2000-motor kan worden gebruikt in regionale turbopropvliegtuigen met een capaciteit tot 80 passagiers, zoals de ATR72 of de Dash 8 400.