Vanaf 31 maart gaat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) streng toezien op het gebruik van slots door de general aviation (GA) op Schiphol. Deze handhaving richt zich op privéjets, recreatieve en niet-commerciële zakelijke luchtvaart, om misbruik van de toegewezen tijdsperiodes tegen te gaan.
Aanpak gericht op nachtvluchten
De focus ligt vooral op het voorkomen van ongeoorloofde nachtvluchten, die voor geluidsoverlast kunnen zorgen bij omwonenden. Er zijn uitzonderingen voor overheidsvluchten, noodlandingen en humanitaire missies, die niet aan deze slotregels gebonden zijn.
Uitbreiding naar andere luchthavens
Na het zomerseizoen breidt de ILT deze handhaving uit naar Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport, waar al wordt toegezien op het slotgebruik door commerciële luchtvaart.
Coördinatie van slots
In Nederland zijn drukke luchthavens zoals Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport volledig gecoördineerd. Dit betekent dat luchtvaartmaatschappijen en GA-operators alleen binnen een specifiek toegewezen slot mogen landen of opstijgen. De onafhankelijke slotcoördinator Airport Coordination Netherlands (ACNL) wijst deze slots toe en houdt toezicht op de naleving.
Consequenties van overtredingen
Bij overtredingen kan de ILT verschillende maatregelen nemen, variërend van waarschuwingen tot bestuurlijke boetes of een last onder dwangsom. Vooral het vliegen tijdens nacht met een slot voor overdag, vliegen zonder slot of het herhaaldelijk misbruiken van slots worden als overtredingen gezien.
Foto: Amsterdam Airport Schiphol