Tecnam heeft een belangrijke mijlpaal bereikt door het 400e exemplaar van de Tecnam P2006T Twin af te leveren aan Bartolini Air, de toonaangevende vliegopleidingsorganisatie in Polen. Deze prestigieuze Poolse vliegschool heeft eveneens SN/200 in ontvangst genomen; de overdracht van de sleutels vond plaats tijdens de Pilot ExpoBerlin.
De P2006T Twin: een populaire keuze
Ontworpen in 2006, heeft de Tecnam P2006T Twin zich bewezen als de voorkeurskeuze niet alleen voor ’s werelds meest vooraanstaande vliegopleidingsorganisaties maar ook voor particuliere eigenaren. De P2006T maakt het mogelijk multi-motor zuigermotor trainingen aan te bieden tegen kosten die niet geëvenaard worden door oudere tweemotorige vliegtuigen.
Met nu 400 P2006T’s in gebruik wereldwijd, blijkt het vliegtuig consequent de beste keuze in de meest strenge vergelijkende evaluaties. Tecnam heeft, naast samenwerkingen met vliegscholen, ook partnerschappen met verschillende luchtmachten en andere gespecialiseerde operators die nu speciale versies van de twin gebruiken, zoals de P2006T SMP-versie voor luchtopdrachten.
Groeiende vraag bij Bartolini Air
Bartlomiej Walas, algemeen directeur van Bartolini Air, herinnert zich nog de eerste keer dat hij een afbeelding van de P2006T zag op de cover van een luchtvaarttijdschrift. “Het was slechts een tekening met een korte beschrijving erbij. Ik zei tegen mezelf, dit is precies wat we nodig hebben om het trainingsaanbod van Bartolini Air naar de 21e eeuw te tillen. En dat is wat we doen. Als je vandaag de dag passagier bent bij Ryanair of een andere grote Europese luchtvaartmaatschappij, is de kans groot dat je piloot zijn of haar eerste multi-motor IFR-vlucht heeft gemaakt in een glanzende Tecnam P2006T bij Bartolini Air. Deze nieuwe toevoeging aan de vloot is een andere mijlpaal die zal helpen om aan de groeiende vraag naar onze training te voldoen.”
Sinds de eerste P2006T in de vloot, S/N 33 – SP-DZW verworven in 2010, heeft Bartolini Air nu een trainingsvloot van 15 vliegtuigen, voornamelijk bestaande uit Tecnam vliegtuigen: 8 P2008JC’s, 2 P-Mentors, 4 P2006T’s en 1 P2010. Begin 2024 zullen nog eens vijf Tecnam vliegtuigen zich bij de vloot voegen, waardoor het totaal op 23 komt (inclusief CAP 10C NG gewijd aan geavanceerde UPRT en aerobatics en 3 Citation Jets geëxploiteerd door een dochteronderneming met een AOC).
Bartolini Air biedt jaarlijks meer dan 12.000 vliegopleidingsuren aan, waarmee meer dan 200 studenten gekwalificeerd worden die vandaag de dag werken als piloten voor veel van de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld. Sinds 2010 zijn meer dan 2000 studenten van over de hele wereld opgeleid op de P2006T. De P2006T-vloot heeft in totaal 26.000 vlieguren verzameld.
Toewijding aan waarde en innovatie
Walter Da Costa, CSO van Tecnam, benadrukt: “De sleutel tot het succes van de P2006T Twin is onze inzet om onze klanten een onverslaanbare waarde te bieden, samen met lage bedrijfs- en eigendomskosten, een innovatief ontwerp en Italiaanse styling. De Rotax-motoren maken de Tecnam P2006T bovendien tot een leider op het gebied van milieu. Met opmerkelijke brandstofbesparingen en aanzienlijk lagere geluidsemissies heeft het de ervaring van vliegopleiding en eigendom in één stap hergedefinieerd.”