De Singapore Hydrogen Cooperation Committee ziet waterstof als een kansrijke brandstof voor het verduurzamen van de luchtvaart. Deze groep, opgezet na een akkoord tussen Airbus, Changi Airport Group, de Civil Aviation Authority of Singapore (CAAS) en Linde in februari 2022, onderzoekt hoe waterstof kan bijdragen aan een groenere luchtvaart in Singapore. Ze kijken naar de vraag naar en het aanbod van waterstof, de benodigde infrastructuur, en hoe een succesvol waterstofoecosysteem eruit zou kunnen zien.
Waterstoftechnologie in ontwikkeling
De ontwikkeling van technologie om vliegtuigen op vloeibare waterstof te laten vliegen, is nog gaande. Deze technologie zal toekomstige generaties grote commerciële vliegtuigen aandrijven. Het voorwerk van de commissie zorgt ervoor dat Singapore klaarstaat om deze stap te zetten zodra de technologie betrouwbaar en haalbaar is.
Voorbereiding op grootschalig gebruik
Uit de studie blijkt dat Singapore’s luchtvaart vanaf de jaren 2040 mogelijk dagelijks 50 ton vloeibare waterstof nodig heeft, oplopend tot 600 ton na 2050. Dit is gebaseerd op de verwachting dat er tegen 2035 tot 2040 waterstofvliegtuigen voor 100 tot 200 passagiers met een bereik van 1000 tot 2000 zeemijlen worden ingezet.
Continu in de gaten houden
Voor een succesvolle overgang naar waterstofaangedreven luchtvaart is het essentieel dat de ontwikkelingen rondom waterstoftechnologie, operationele concepten, veiligheidsregels en infrastructuur nauwlettend worden gevolgd. Dit omvat alles van de technologische rijpheid van waterstofvliegtuigen tot aan de regelgeving rond veilig gebruik op luchthavens.