De Britse startup Hill Helicopters heeft onlangs zijn HX50 turbine-aangedreven lichte rotorcraft onthuld. Met bijna 1.000 bestellingen in de wacht, werd het eerste prototype gepresenteerd tijdens een evenement in Duxford, Engeland.
Het toekomstperspectief van helikopters
Jason Hill, oprichter van het bedrijf, benadrukte de potentie van helikopters in de geavanceerde luchtvaart, zelfs met de opkomst van elektrische verticaal opstijgende en landende (eVTOL) vliegtuigen. Hij stelde dat helikopters nog steeds een stralende toekomst hebben, mits ze economisch rendabel ontworpen zijn.
Innovatieve aanpak: HX50 en HC50
Hill onderstreepte de economische haalbaarheid van de HX50 en de gecertificeerde variant, de HC50. Hij benadrukte dat de wereld nog moet wachten op de ontwikkeling van batterijen die eVTOL-vliegtuigen economisch levensvatbaar maken. De HX/HC50-modellen beloven lage operationele kosten door duurzame vliegtuigbrandstoffen te gebruiken.
Uitdagingen en oplossingen in productie
De HX/HC50, ontwikkeld voor privébezit, is ontworpen om de drempels voor het bezit van een helikopter te verlagen. Hill benadrukte het belang van volledige verticale integratie in het productieproces. Echter, tijdens de onthulling ontbrak een essentieel onderdeel: de motor.
Vertraging eerste vlucht en klantinteresse
Ondanks de ontbrekende motor en de vertraging van de eerste vlucht, die nu gepland staat voor 2024, blijft de klantinteresse hoog. Klanten uit meer dan 60 landen hebben zich aangemeld voor de aankoop van de HX50 en HC50 modellen.
Toekomstige productieplannen en uitdagingen
Hill Helicopters bereidt zich voor op de groeiende vraag door de productiecapaciteit te vergroten. Ondanks enige publieke tegenstand tegen hun oorspronkelijke plannen, hoopt het bedrijf nu op een dubbele locatie-aanpak voor productie en vliegoperaties in Engeland.
Dit baanbrekende initiatief van Hill Helicopters markeert een belangrijk moment in de luchtvaartgeschiedenis, waarbij de HX50 een nieuwe fase inluidt voor de rotorcraft-sector.