vrijdag , 22 november 2024

Nederlandse luchthavens in wereldtop

Drie luchthavens van de Royal Schiphol Group – Amsterdam Airport Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport – hebben een belangrijke mijlpaal bereikt in hun inspanningen voor duurzaamheid. Ze zijn door de Airports Council International (ACI) bekroond met het hoogste niveau van duurzaamheidscertificering, Level 5. Dit maakt ze onderdeel van de eerste tien luchthavens wereldwijd die deze status hebben bereikt.

Een nieuwe standaard in duurzaamheid

ACI heeft onlangs Level 5 toegevoegd aan hun CO2-benchmark. Deze nieuwe standaard vereist dat luchthavens hun eigen CO2-uitstoot met ten minste 90% verminderen ten opzichte van 2010, en netto nul uitstoot bereiken. De Nederlandse luchthavens hebben dit indrukwekkende doel behaald door middel van diverse duurzaamheidsinitiatieven.

Samenwerking en innovatie

Wilma van Dijk, directeur van Rotterdam The Hague Airport, benadrukte het belang van deze erkenning. De luchthavens werken niet alleen aan het verminderen van hun eigen uitstoot, maar dragen ook bij aan het verminderen van de uitstoot in de gehele luchtvaartsector. Dit omvat samenwerkingen met andere organisaties en initiatieven om de indirecte uitstoot, zoals het verkeer van en naar de luchthavens, te verlagen.

Schiphol: Voorloper in duurzaamheid

Schiphol zet zich actief in voor de verduurzaming van de luchtvaart. Dit omvat het verder verminderen van de uitstoot op de luchthavens en het stimuleren van duurzame praktijken in de hele sector. Met deze erkenning behoren ze tot de top van de wereld op het gebied van luchthavenverduurzaming.

Specifieke inspanningen van RTHA en Eindhoven Airport

Rotterdam The Hague Airport toont zijn toewijding door het gebruik van groene stroom, elektrificatie van voertuigen, en het stimuleren van duurzame vliegtuigbrandstoffen. Eindhoven Airport focust op emissiereductie, hernieuwbare energie, en het bevorderen van vliegtuigen met lagere uitstoot. De CO2-uitstoot van vliegverkeer van Eindhoven Airport zal in 2030 30% lager zijn dan in 2019.