Amsterdam Airport Schiphol – Ground To Air 2. Voordat je dit artikel leest, eerst maar even kijken naar de film. Het grootste deel van deze film is opgenomen in een 4K resolutie met een RED-camera, die het mogelijk maakt prachtige slowmotion beelden te maken. Veel kijkplezier.
In gesprek met Erwin van Dijck, de man achter de film.
Hoe lang bestaat het bedrijf, Erwin van Dijck Videoproducties? “Ik ben nu al weer 4 jaar als zelfstandig videomaker bezig. En met veel plezier kan ik je zeggen. Het is fantastisch om bij al die verschillende bedrijven langs te gaan om video’s te maken. Je krijgt altijd mooie dingen te zien, je komt op bijzondere plaatsen, je ontmoet interessante mensen en je komt in aanraking met de meest uiteenlopende onderwerpen.”
Wat voor filmproducties maak je in het algemeen en voor wie? “Ik ben gespecialiseerd in de corporate markt. Ik maak bedrijfsfilms voor middelgrote en grote bedrijven en overheden. Dat kan van alles zijn: project- of productvideo’s, evenement impressies, recruitment, films voor marketing en communicatie, reportages etc. Het werken in de cultuur en dynamiek van grote bedrijven ligt mij goed.”
Wat is je passie voor de luchtvaart. “Het is een machtig gezicht, die door de mens gebouwde constructies die schijnbaar moeiteloos met honderden passagiers en tonnen vracht omhoog kunnen. En duizenden kilometers verder op exotische plaatsen weer landen. Aan het reizen per vliegtuig zit nog altijd wel een bepaalde romantiek. Vooral aan de buitenkant. Als je zelf reist, dan is het wachten op security controles, hectiek bij de check-in, vertragingen, jetlag en koffers die zo af en toe niet aankomen waar jij bent. Niet zo romantisch.
Zelf vliegen in een klein propeller dingetje is wel leuk. Ik heb het een paar keer mogen doen en kan het iedereen aanraden. Het prachtige uitzicht en de vrijheid die je hebt zijn fenomenaal. Er zijn gelukkig aardig wat kleine vliegvelden waar je terecht kunt om Nederland vanuit de lucht te gaan verkennen.”
Waarom een Schiphol film? “Jaren geleden maakte ik vliegtuigfoto’s rond Schiphol. Toen ik mij met video ging bezighouden werd Schiphol een mooi testobject. De luchthaven met al haar banen en levendigheid ligt bij mij om de hoek, dus om een nieuwe camera, lens, firmware of techniek uit te testen ging ik regelmatig even naar ‘de baan’. De filmpjes daarvan werden tot mijn verassing heel goed bekeken. Er kwamen leuke reacties en zelfs klanten reageerden positief. Daarom vind ik het ook leuk om echt wat tijd te besteden om een mooie productie te maken. Ik gebruik de video zelf als demo om te laten zien wat je met montage, beeld en muziek kunt doen.”
Op Airliners(.net) kan je via deze link foto’s bekijken van Erwin van Dijck.
Apparatuur gebruikt bij deze opname: De Schiphol film is opgenomen met een RED camera en Nikon lenzen. Wie RED niet kent moet er maar snel eens op googelen. Het mooie van de RED camera is dat je in RAW kunt filmen èn in 4K resolutie. Je kunt ook prachtige slow-motion opnames maken. Het is technisch wel wat complexer en uitdagender dan werken met een “standaard” camera.
Voor lenzen gebruikt Erwin een arsenaal aan zooms en primes. Favorieten voor deze video zijn de 70-200mm en de 200-400mm van Nikon geweest. Verder zijn gebruikt: Sachtler statieven, Neumann microfoons en is de film gemonteerd op een Apple met Final Cut Pro X.
Muziek en geluid bij een film. “Muziek en geluid zijn het allerbelangrijkste onderdeel van de film. Voordat er gemonteerd wordt ga ik eerst uitgebreid op zoek naar geschikte muziekfragmenten. Die plak & knip ik aan elkaar en ik voeg er in de studio extra lagen met instrumenten aan toe om het geluid nog indrukwekkender te maken. Pas als de muziek compleet is ga ik monteren.
Ik vind bombastische speelfilmmuziek in de stijl van Zimmer, Flach of Two Steps From Hell vaak erg geschikt voor de Schiphol films. Indrukwekkende muziek past wel bij die grote, imposante vliegtuigen die je in beeld voorbij ziet razen! Maar ook andere stijlen kunnen heel goed gebruikt worden. Met de muziek geef je een bepaalde sfeer mee en het brengt balans in de video.”
Locatie keuzes op Schiphol, bewuste keuze, rekening gehouden met vliegschema’s?
“Ik denk er meestal niet al te lang over na: baangebruik en richting van het licht bepalen waar je het beste kunt staan. Het aantal geschikte locaties om foto’s en video te schieten is de laatste jaren helaas afgenomen. Gelukkig zijn er nog een paar plaatsen. Daar ga ik dan heen. En dan is het rustig afwachten. Met een zware camera, statief en rugzak vol accessoires ben ik niet zo mobiel. Dus ik probeer wel een paar uur rond dezelfde plek te blijven.
Ik kijk niet naar vliegschema’s en luister niet naar scanners. Registratienummers volg ik ook niet. Ik film de vliegtuigen, ik experimenteer met slow-motion, filters of andere kunstjes en ik hoop op mooie weersomstandigheden die iets extra’s toevoegen aan het beeld.”
Bevroren tenen. Al het denkbare heeft Erwin wel meegemaakt, van (bijna) bevroren tenen, lege accu’s, vergeten geheugenkaarten of plotseling opkomende plensbuien. Allemaal voorgekomen. Maar één voorval herinnert hij zich goed.
“Vorig jaar winter filmde ik op speciaal verzoek de laatste landing van een captain tijdens een zware sneeuwbui. Dat was pittig. Op de iPhone App had ik de vlucht gevolgd tot een minuut voor de landing. Snel de auto uit. De camera was ingepakt in een vuilniszak ter bescherming. Het zicht was zelden zo slecht als die ochtend. Schiphol was vlak daarvoor zelfs een half uurtje gesloten geweest.
Ik hoorde de kist in de verte aankomen, maar zag alleen een ondoordringbare muur van sneeuw. Op het laatste moment doemden de witte landingslichten op en de MD-11 was maar liefst 16 seconden zichtbaar! Maar hij stond erop! Snel weer de warmte van de auto in.
Maar toen kwam het. Wegrijden ging niet meer. De auto was in de modder en papperige sneeuw weggezakt. Gelukkig was er hulp en konden we met vereende krachten de auto weer op het asfalt duwen. Moraal: blijf bij een weeralarm lekker thuis en als je op pad gaat, zet je auto op een parkeerterrein! De shots heb ik overigens niet gebruikt in deze Schiphol film.”
Bekijk hier screenshots uit de film “Amsterdam Airport Schiphol Ground To Air 2”. Voor een vergroting van de foto klik je erop.
Tot slot hieronder nog twee films, “Amsterdam Airport Schiphol Ground To Air 1” en een film die Erwin maakte tijdens de Texel Airshow 2012 .
Amsterdam Airport Schiphol Ground To Air 1
Fast & Dangerous: Texel Airshow 2012
Erwin van Dijck Videoproducties kun je op internet vinden via: http://www.erwinvandijck.com
Vliegen in Nederland