Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en de Tweede Kamer moeten nu géén besluit nemen over het luchthavenbesluit voor Lelystad Airport. Eérst moet er een nieuwe luchtvaartnota zijn gemaakt, waarin de randvoorwaarden voor de luchtvaart in Nederland worden vastgesteld. Daarna moet eerst het luchtruim worden herzien, zodat hoger kan worden gevlogen. Deze oproep staat in de zienswijze die vijftien gemeenten en de provincie Overijssel indienen over het luchthavenbesluit, dat momenteel ter inzage ligt.
In de zienswijze benoemen de Overijsselse overheden ook de randvoorwaarden die zij stellen mocht Lelystad Airport onverhoopt toch eerder open gaan. Doel is om de overlast voor inwoners zoveel mogelijk te beperken.
Terugwinnen vertrouwen
Toen de minister het dossier Lelystad Airport aan het begin van de kabinetsperiode oppakte, nam zij zich voor om te werken aan het herstel van vertrouwen in de overheid. In dat verband pleiten de provincie en gemeenten voor een open, transparant en navolgbaar besluitvormingsproces. Met de nu gekozen volgorde van besluitvorming wordt voorbij gegaan aan de belangrijke discussies die in het kader van de luchtvaartnota worden gevoerd, en waarin de minister ook zelf de balans wil zoeken tussen economie, veiligheid, duurzaamheid en leefbaarheid. Een andere volgorde van besluitvorming is daarom wenselijk.
Belangrijke randvoorwaarden
Mocht het toch tot besluitvorming komen over het luchthavenbesluit, dan willen de gemeenten en de provincie dat er een aantal randvoorwaarden wordt vastgelegd. Het gaat dan onder meer over een snelle stijging en daling van en naar Lelystad Airport, onderzoek naar de risico’s van vogelaanvaringen, een limiet van 10.000 vliegbewegingen per jaar tot dat het luchtruim is herzien en een plan voor monitoring, handhaving en evaluatie van milieugevolgen dat op voorhand moet zijn vastgesteld. Zie voor een volledig en gedetailleerd overzicht van de randvoorwaarden de meegezonden zienswijze.
Verkeersverdelingsregeling Schiphol – Lelystad Airport
Naast het luchthavenbesluit hebben de gezamenlijke overheden ook een zienswijze ingediend op de Verkeersverdelingsregeling voor Schiphol. In de laatste versie van deze regeling is een lijst met bestemmingen waarop kan worden gevlogen vervallen. Deze lijst ligt ten grondslag aan de milieueffectrapportage waarop het luchthavenbesluit is gebaseerd. Hiermee wordt opnieuw onduidelijk of de milieueffectrapportage nog juist is.
Brief aan Minister van Infrastructuur en Waterstaat 12/02/2019
– Zienswijze Luchthavenbesluit Lelystad Airport
– Zienswijze op Verkeersverdelingsregeling Lelystad Airport