Met de levering van 69 737-toestellen in december, heeft Boeing (NYSE: BA) een nieuw jaarrecord behaald van 806 leveringen in 2018 en daarmee is het vorige record van 763 leveringen in 2017 verbroken. Met het leveren van meer commerciële vliegtuigen, groeide het significante orderboek van het bedrijf met 893 netto-orders, waaronder de verkoop van 203 toestellen in december.
“In 2018 heeft Boeing de lat nog hoger gelegd, dankzij de extra focus op het tegemoetkomen aan klantwensen door het team en de continue verbetering van kwaliteit en productiviteit”, zegt Kevin McAllister, Commercial Airplanes President en CEO van Boeing. “In een dynamisch jaar hielpen onze productiediscipline en onze leverancierspartners ons meer toestellen dan ooit tevoren te bouwen en leveren, en zo te voldoen aan de wereldwijd sterke vraag naar vluchten.”
Met een orderportefeuille van zeven jaar, verhoogde Boeing de productie van het populaire 737-toestel halverwege 2018 naar 52 vliegtuigen per maand. Bijna de helft van de 580 737-toestellen die het afgelopen jaar geleverd zijn, kwam uit de brandstofefficiëntere Max-familie, die langere afstanden kan afleggen. Hieronder vallen ook de eerste MAX 9 vliegtuigen. Daarnaast bleef Boeing de 787 Dreamliner bouwen met de hoogste productiesnelheid voor een vliegtuig met een dubbel gangpad, om zo te voldoen aan de grote vraag naar dit super efficiënte toestel. Het Dreamliner-programma sloot het jaar af met totaal 145 leveringen.
Leveringen van diverse 777-, 767- en 747-8-modellen brengen het totaal van geleverde vliegtuigen van het jaar op 806. De 767-toestellen werden onder meer geleverd in de vorm van tien 767-2C-toestellen naar Boeing Defense, Space & Security voor het KC-46 tanker-programma van de Amerikaanse luchtmacht. Op het gebied van orders behaalde Boeing succes in zijn vliegtuig-portfolio met 893 netto-orders geschat op een waarde van 143,7 miljard dollar volgens actuele catalogusprijzen. Voor bijna elk programma groeide de orderportefeuille, waarbij het bedrijf met name aantoont sterk te zijn in de categorie vliegtuigen met dubbele gangpaden met 218 orders voor widebody-vliegtuigen in het afgelopen jaar.
De 787 Dreamliner behoudt zijn status als snelst verkopende vliegtuig met dubbel gangpad ooit, met 109 orders in het afgelopen jaar en zo’n 1.400 sinds het programma gelanceerd werd. Hoogtepunten waren de overstap van Hawaiian Airlines van de Airbus A330 naar de 787 en het verwelkomen van Turkish Airlines als nieuwe klant. American Airlines en United Airlines werden toegevoegd aan de groeiende lijst van herhalende Dreamliner-aankopen, met respectievelijk 47 en 13 extra vliegtuigen. Met 51 netto-orders in 2018 bleef de 777-familie haar sales-momentum behouden, die verder bestond uit de verkoop van de 777 Freighter aan DHL Express, FedEx Express, ANA Cargo, Qatar Airways en andere grote vrachtexploitanten. Met extra verkopen in december oversteeg het 777-programma 2.000 orders sinds de lancering.
Ook de 737 MAX-familie behaalde in december een belangrijke mijlpaal op het gebied van sales, waarbij met 181 nieuwe verkopen in de maand december het aantal netto-orders uitkwam op meer dan 5.000. Over het volledige jaar ontvangt het 737-programma 675 netto-orders, waaronder verkoop aan dertien nieuwe klanten.
“We zijn vereerd dat klanten van over de hele wereld blijven kiezen voor de ongeëvenaarde mogelijkheden van het toestel- en serviceportfolio van Boeing. Naast de blijvende vraag naar de 737 MAX, zagen we een sterke verkoop van al onze vliegtuigen met dubbel gangpad – een bevestiging van hun marktleidende prestaties en efficiëntie”, zegt Ihssane Mounir, senior vice president of Commercial Sales & Marketing bij The Boeing Company.
“Het was een gezond jaar van vliegtuigorders, wat onze langetermijnverwachting ondersteunt voor wat betreft een sterke wereldwijde vraag waarbij de vloot commerciële vliegtuigen in twintig jaar zal verdubbelen”, zegt Mounir.