maandag , 25 november 2024

Drones hebben de toekomst!

Moeten we bang zijn voor drones? Angst is bijna altijd een subjectieve emotie.

Eerst maar eens een feit. Nog nooit is er ergens op aarde een drone tegen een vliegtuig aan gevlogen. Om een verhouding van het gevaar in perspectief te plaatsen; er zijn een paar duizend birdhits (vogelaanvaringen) per jaar. Nog vrij recent vlogen er op Teuge een Canadese gans (van >5kg) en een Cessna Caravan tijdens de take-off tegen elkaar.

Drones zijn, net als vliegtuigen, sexy (voor de media). Dus ieder nieuwtje, veelal  niet geverifieerd, wordt breed uitgemeten in de pers. Zo stond er onlangs in de krant dat een piloot tijdens de nadering een drone had waargenomen op vijhonderd meter afstand. Gevaarlijk, of pure nonsense? Laat ik u uit eigen ervaring vertellen dat het praktisch onmogelijk is om met het blote oog een drone op zo’n afstand waar te nemen. Of het moet wel een héle grote drone zijn. Een andere drone waarneming die de pers haalde bleek later wellicht mogelijk misschien toch een plastic zak te zijn geweest.

Is er hier soms een mooie taak weggelegd voor de drone-vliegende verkeersvliegers (en dat zijn er heel wat) om hun collega-dronebestuurders eens bij te praten over het gebruik van hun ‘apparaat’? Gebrevetteerden met kennis van zaken, zoals bijvoorbeeld de luchtruimstructuur, zie ik niet direct als een bedreiging. Let wel, ik vlieg zelf regelmatig en wil geen drone tegen mijn vliegtuig hebben. Maar ik geniet óók van het vliegen met mijn drone, die overigens keurig bij de ‘RLD’ geregistreerd is. De lucht is van ons allemaal dus laat de drone piloten lekker hun gang gaan tot 50 meter hoogte. Heeft geen ander vliegtuig last van. Veel drones zijn middels software al beperkt om in luchtruim te vliegen waar vliegtuigen vliegen.

Boswachters en natuurliefhebbers roeren zich ook wel eens met betrekking tot overlast die veroorzaakt wordt door drones. Persoonlijk heb ik genoten van de, met een drone gemaakte filmopnames, over de Oostvaardersplassen. Prachtig. Ook de opnames van de natuur die ik zelf maakte worden door velen als erg mooi ervaren. Twee vormen van emotie, ergernis en genieten! Drones ontwikkelen sneller dan welk luchtvaartuig dan ook. Drones brengen ons veel moois en goeds tegen een zeer lage prijs. Inspecties vanuit de lucht bij hoogspanningsmasten, bij branden, dijken op zwakke plekken, natuur, etc. De nieuwe generatie drones is weer slimmer en lichter dan de vorige. Het is een ontwikkeling die onmogelijk te stoppen is. Dan zijn er ook mensen die zich zorgen maken over hun privacy. Die privacy zou ik ook graag in een wat ander perspectief willen plaatsen. Onze overheid verkwanselt uw privacy namelijk ook daar waar mogelijk. Neem bijvoorbeeld Google Street View (er is inmiddels aangetoond dat dit gebruikt wordt door inbrekers om verkenning te doen). In Duitsland is Google Street View verboden. Dus zou ik willen zeggen: “Minister Plasterk wordt wakker! Bewaak onze privacy wat beter!”

Met interesse las ik over een initiatief van Groningen Eelde Airport (GEA). Daar moet een GEA Drone Hub komen. Behalve dat het de functie van kennis- en ontwikkelingscentrum krijgt, zullen er ook drones en vliegtuigen naast elkaar gaan opereren. Professionele samenwerking, dus.

En dan pleegt een terreurorganisatie opeens een aanval met een bewapende drone. Wat doen we dan? Komt de ‘anti-drone zeearend van de Politie’ ons soms redden?

Frank Versteegh