Vandaag verwelkomde KLM haar dertiende Boeing 787-9 Dreamliner, met registratienummer PH-BHP, op Schiphol. Het toestel dat gisteren vertrok vanuit Seattle, landde deze morgen op de Nederlandse luchthaven. Het toestel draagt de naam ‘Tulp’.
KLM’s Dreamliners zijn vernoemd naar bloemen of bloeiende planten; een typisch Nederlands exportproduct dat daarmee uitstekend bij KLM past. Andere Boeing 787’s kregen onder meer de namen Orchidee, Zonnebloem, Anjer, Lavendel, en Margriet. De naam van de dertiende Dreamliner is niet toevallig. Nederland is beroemd om zijn tulpen en is één van de belangrijkste exportlanden van tulpen en tulpenbollen.
KLM investeert in vlootvernieuwing
In het belang van de klant investeert KLM ook in 2018 in de vernieuwing van haar vloot. ‘Tulp’ is de derde Boeing 787-9 Dreamliner van het jaar 2018. De andere twee Dreamliners werden afgelopen januari en april geleverd. Bovendien heeft KLM dit jaar zeven nieuwe Embraers toegevoegd aan haar vloot. Deze nieuwste Dreamliner is voorlopig de laatste Boeing 787-9. In juni 2019 wordt naar verwachting de eerste Boeing 787-10 aan KLM geleverd.
Boeing 787 stoot minder CO2 uit
De Boeing 787 produceert minder omgevingsgeluid, verbruikt minder brandstof en stoot daarmee minder CO2 uit. Dit sluit aan bij de doelstelling om in 2020, ten opzichte van 2011, 20% minder CO2-uitstoot te genereren. De Dreamliner bestaat voornamelijk uit koolstofvezelcomposietmateriaal dat makkelijk kan worden gesneden, waardoor het productieproces minder afval oplevert.
Het toestel biedt verschillende voordelen voor het reiscomfort van de passagier. Zo leidt de hogere luchtdruk in de cabine ertoe dat passagiers met een uitgerust gevoel aankomen. Voor passagiers die tijdens hun vlucht online willen zijn, is er WiFi aan boord. Aan boord bevinden zich 30 businessclassstoelen, 48 Economy Comfortstoelen en 216 Economy Class-stoelen.