Er komt een nieuwe service in Economy Class op intercontinentale KLM-vluchten. Het nieuwe concept sluit goed aan bij de behoeften van passagiers. Aan het begin van de intercontinentale vlucht ontvangen Economy Class passagiers straks een flesje water, een verfrissingsdoekje en een koptelefoon waarmee zij zich direct kunnen installeren voor de reis. Na deze welkomstservice biedt KLM de passagiers een uitgebreide keuzemaaltijd op vluchten vanuit Amsterdam.
Op een intercontinentale dagvlucht vanuit Amsterdam bestaat de vernieuwde maaltijdservice onder andere uit een warme maaltijd naar keuze, een grote en rijkelijk gevulde salade en een dessert. Op de medium- en lange intercontinentale vluchten worden naast gewone snacks ook nog extra versnaperingen uitgeserveerd, zoals ijsjes, zoetigheden en hartige snacks. Passagiers hebben ook de mogelijkheid deze versnaperingen in de galley te halen.
Serviceverdeling intercontinentale vluchten
De eerste negen bestemmingen waar de nieuwe service al per 1 juli 2018 wordt aangeboden zijn: Bonaire (via Aruba), Entebbe (via Kigali), Fortaleza, Osaka, Hongkong, Vancouver, Seoul, Rio de Janeiro en Houston. Vanaf 28 oktober, met ingang van de winterdienstregeling, is de service beschikbaar op alle intercontinentale vluchten. Deze vluchten zijn onderverdeeld in dag- en nachtvluchten, maar ook in drie verschillende zones:
- Korte intercontinentale vluchten
- Middellange intercontinentale vluchten
- Lange intercontinentale vluchten
Het aanbod van de totale service verschilt per zone en sluit zoveel mogelijk aan bij het bioritme van de passagiers. Ook worden er op alle vluchten, net als voorheen, alcoholische en niet-alcoholische dranken aangeboden.
Aanleiding nieuwe Economy service
In de nieuwe cao voor cabinepersoneel is afgesproken dat er een bemanningslid minder ingezet wordt op een groot aantal intercontinentale vluchten. Daarbij hoort een service in Economy Class die efficiënter is. Door de ruimte op het nieuwe maaltijdplateau beter te benutten passen er meer plateaus in een trolley zodat passagiers een snellere service krijgen. De nieuwe service sluit ook beter aan op de behoeften van de klant. De hoeveelheid eten en drinken aan boord blijft hetzelfde terwijl de kwaliteit van de service verbetert.
Duurzame catering
KLM maakt de catering aan boord zo duurzaam mogelijk. Op alle KLM-vluchten wordt UTZ gecertificeerde of fairtrade chocolade en koffie geserveerd. Op de vluchten vanaf Amsterdam gebruikt KLM uitsluitend gecertificeerde, diervriendelijk geproduceerde kip en eiproducten voor de maaltijden aan boord. Hier heeft KLM onder andere de Good Egg Award en de Good Chicken Award voor ontvangen. Waar mogelijk is de catering op de vluchten vanaf buitenstations ook duurzaam.
Ook het nieuwe intercontinentale Economy concept blijft zo duurzaam mogelijk. De nieuwe plateaus en het nieuwe bestek zijn lichter van gewicht, wat helpt met het verlagen van CO2-uitstoot. Ten slotte is de papieren placemat van de maaltijdtray verdwenen wat miljoenen vellen papier per jaar bespaart.