donderdag , 21 november 2024
Sonaca 200

Sonaca Aircraft start certificeringstests voor de Sonaca 200

Gosselies (B), 22 februari 2017 – Sonaca Aircraft is gestart met de assemblage van de eerste twee vliegtuigen waarmee, met het oog op de EASA-certificering, grond- en luchtproeven zullen worden uitgevoerd. Het IABG (Duitsland), het referentiecentrum voor tests en analyses voor de lucht- en ruimtevaartindustrie, zal instaan voor de statische vleugeltests. De afmetingen van 80% van de structuur van de Sonaca 200 zijn aangepast ten opzichte van de originele “Construction Amateur“.

Deze eerste maanden van 2017 staan in het teken van de assemblage van de eerste twee Sonaca 200-toestellen, die voor grond- en luchtproeven zullen worden ingezet. De Sonaca 200 is een eenmotorige tweezitter en werd door Sonaca Aircraft ontwikkeld.

Het eerste vliegtuig (Test Aircraft 1) wordt op de Sonaca-site in België ineengezet en is volledig op de grondproeven gericht. “We hebben de weerstand van de stoelen en de veiligheidsgordels (harnas) getest, maar ook de motorophanging en de voorste landingsgestelpoot en dit met simulaties van harde of dwarswindlandingen. Eind februari vertrouwen we de weerstandsproeven voor de vleugels aan het IABG toe. Dat is het Duitse centrum voor luchtvaartproeven dat gespecialiseerd is in weerstandsproeven”, verduidelijkt Vincent Jaumotte, testingenieur bij Sonaca Aircraft. Een tweede toestel (Test Aircraft 2) wordt klaargestoomd voor de luchtproeven die in de loop van de maand maart zijn gepland.

De nieuwe versie van de Sonaca 200, voor 80% aangepast
De vorm van het vliegtuig, het vleugelprofiel en de materiaalkeuze zijn dezelfde gebleven. Maar wat aanpassingen en verbeteringen aan het prototype betreft, werd 80% van de oorspronkelijke structuur herzien. Dit gebeurde enerzijds om beter op de eisen van de markt in te kunnen spelen en anderzijds om aan de vereisten van het EASA-certificaat te voldoen. “We hebben belangrijke veranderingen aan de weerstand van de structuur aangebracht om tot een maximaal opstijggewicht van 750 kg met een belastingsfactor van 4.4G te komen, wat een toename betekent van zo’n 25% ten opzichte van het oorspronkelijke vliegtuig”.

De structuur van het toestel werd verstevigd: “De belangrijkste langsliggers van de vleugels, de aansluiting ervan op de romp en de centrale langsbalk zijn bijgewerkt en een aantal aluminiumlegeringen zijn aangepast om beter bestand te zijn tegen aerodynamische belasting, materiaalmoeheid en de gevolgen van corrosie. Maar er zijn ook veranderingen aangebracht ter versteviging van de cockpitkapboog, aan het verticale en horizontale staartvlak inclusief de aansluiting ervan op de romp, aan de propeller, het remsysteem en de instrumenten en brandstoftoevoer”, preciseert Carl Mengdehl, Verantwoordelijke Engineering & Certification Sonaca Aircraft.

Een gecertificeerd vliegtuig, speciaal ontworpen voor intensief gebruik
“Met al die wijzigingen wil Sonaca Aircraft vliegscholen en vliegclubs een modern en gecertificeerd vliegtuig aanbieden dat geschikt is voor professioneel en intensief gebruik”, besluit Pierre Van Wetter, Piloot en Chief Commercial Officer bij Sonaca Aircraft.

Link:
– www.sonaca-aircraft.com