Schiphol, 27 oktober 2016 – Vandaag hebben Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), Deutsche Flugsicherung (DFS) en leverancier INDRA het contract getekend om een nieuw state-of-the-art luchtverkeersleidingssysteem (iCAS) te ontwikkelen. iCAS opent mogelijkheden voor de verbetering van dienstverlening aan zowel civiel als militair vliegverkeer.
Het systeem draagt bij aan het verminderen van vertraging voor passagiers, besparing van brandstofgebruik voor luchtvaartmaatschappijen en verminderde CO2 uitstoot. Planning is dat het nieuwe luchtverkeersleidingssysteem vanaf 2021 door zowel de civiele als militaire luchtverkeersleiders in gebruik wordt genomen.
Michiel van Dorst, CEO Luchtverkeersleiding Nederland:
“Met het luchtverkeersleidingssysteem iCAS bouwen we mee aan een nieuwe, innovatieve manier van Europees luchtruimmanagement, waardoor vliegen in de toekomst op alle fronten efficiënter en nog veiliger wordt.“
Klaar voor de toekomst
Met iCAS zet Nederland een grote stap richting de Single European Sky. Het doel van Single European Sky is het Europese luchtruim efficiënter gebruiken, onder andere door een betere planning en meer samenwerking tussen de landen. Het nieuwe systeem is samen met de Duitse luchtverkeersleiding Deutsche Flugsicherung (DFS) gekocht, waardoor fors bespaard wordt op de ontwikkel- en onderhoudskosten. Eerder waren Nederland en Duitsland al succesvol in het aanvragen van Europese subsidie voor iCAS van €40 miljoen euro. Het Rijk ondersteunt de aanschaf via een financiële leenfaciliteit. Ook de Engelse, Spaanse, Noorse, Poolse en Litouwse luchtverkeersleidingsorganisaties gaan werken met de belangrijkste componenten van iCAS.
Testperiode en Annex
De komende jaren wordt iCAS gebouwd, uitgebreid getest en in gebruik genomen. Er komt een nieuw gebouw tegenover het LVNL hoofdkantoor op Schiphol-Oost, de Annex. Hier wordt het systeem opgebouwd zodat het oude en het nieuwe systeem tegelijk kunnen draaien tijdens het testen. Na de introductie wordt het systeem ook opgebouwd in de huidige operationele zaal van de luchtverkeersleiders. De Annex wordt daarna onder andere als civiel en militair opleidingscentrum en back-up luchtverkeersleidingscentrum gebruikt.
Betere benutting Nederlands luchtruim
Eind 2017 gaan de civiele en militaire luchtverkeersleiders vanaf één locatie op Schiphol-Oost al het vliegverkeer in het Nederlandse luchtruim tot ongeveer 8 kilometer hoogte leiden.