Schiphol, 2 juni 2016 – Op vrijdag 27 mei 2016 zijn er meer dan 1500 starts en landingen geweest op Schiphol. Nooit eerder werden er zoveel vliegtuigen van en naar de luchthaven op één dag afgehandeld door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL).
Groei luchtverkeer
Het luchtverkeer blijft groeien. In april 2016 was Schiphol zelfs de nummer 1 luchthaven van Europa. In 2015 werden 462.329 vluchten afgehandeld op Schiphol. In 1988 was dat nog de helft, 233.339 vluchten. De mijlpaal van meer dan 1000 starts en landingen op Schiphol op één dag werd bereikt in 1995.
Veiligheid
Terwijl het luchtverkeer groeit neemt ook de veiligheid toe. Luchtverkeersleiding is mensenwerk maar wordt waar het kan ondersteund met technische innovaties. Zo is in de verkeerstoren op een automatisch systeem om te waarschuwen bij een doorstart en een systeem voor signalering van potentieel botsingsgevaar tussen vliegtuigen en voertuigen op de start- en landingsbanen. Ook is de cockpitinformatie (hoogte-instelling, koers en snelheid) die de luchtverkeersleider als instructies opgedragen heeft, zichtbaar op de radar ter controle. Deze continue aandacht voor innovatie en de professionaliteit van de luchtverkeersleiders heeft ertoe geleid dat de veiligheid de afgelopen jaren verbeterd is. Zo komt het steeds minder vaak voor dat vliegtuigen in de lucht dichter bij elkaar komen dan is toegestaan.
Start- en landingspieken
Omdat Schiphol een overstapluchthaven is, wordt het luchtverkeer in verschillende pieken afgehandeld. In de eerste ochtendpiek landen vooral intercontinentale vluchten. Er wordt dan op twee banen geland en op één baan gestart. De passagiers kunnen overstappen op vluchten met Europese bestemmingen. Daarna is de startpiek van vertrekkende vluchten en wordt er vanaf twee banen gestart en op één baan geland. Zo gaat dat dagelijks meerdere malen. Voor luchtverkeersleiders zijn de overgangen van deze pieken de drukste momenten van de dag. Tijdens zo’n overgang starten en landen er meer dan 100 vliegtuigen per uur.
Omgeving Schiphol
Over de ontwikkeling van de luchthaven en de omgeving zijn afspraken gemaakt aan de Alderstafel, in 2015 opgegaan in de Omgevingsraad Schiphol (ORS). Leden van de ORS zijn Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland, overheden, de luchtvaartmaatschappijen, brancheorganisaties en bewonersvertegenwoordigers. Nederland behoort wereldwijd tot de landen met de strengste milieunormen voor het afhandelen van luchtverkeer.
Link:
– Luchtverkeersleiding Nederland