Kalaeloa Airport, Hawaii (VS), 10 maart 2016 – Het team rond de Solar Impulse Si2 is op Hawaii hard aan het werk om het volledig op zonne-energie aangedreven toestel voor te bereiden voor de oversteek naar de VS. Het ambitieuze project – dat vorig jaar in Abu Dhabi van start ging – strandde in juli, na een vlucht van vijf dagen non-stop over de Stille Oceaan van Japan naar Hawaii. Tijdens deze laatste recordvlucht raakten de batterijen beschadigd door oververhitting, als gevolg van overbelasting. Hierdoor kon de Si2 haar reis niet volgens het geplande vluchtschema vervolgen.
Inmiddels is er een volledig nieuw battery-pack gemonteerd en zijn er 2 testvluchten boven Hawaii met de Si2 uitgevoerd, in voorbereiding op het vervolg van de round-the-world vlucht in april van dit jaar. Het Si2 team heeft de missie wat aangepast. Zo zullen de resterende tussenstops op de route niet meer vast zijn. Men laat de voortgang van de missie en de tussenstops meer afhangen van het weer. Dus als Los Angeles niet bereikbaar is (wat oorspronkelijk een stop op de geplande route was), dan wordt er uitgeweken naar een ‘alternate’. Bijvoorbeeld San Diego.
Tijdens de laatste testvlucht – die vanuit het Mission Control Center in Monaco door technici met argusogen werd gevolgd – klom de Si2 tot een hoogte van 28.000 voet. De batterijen werden door testpiloot Markus Sherdel maximaal belast. Het nieuwe koelsysteem werkte nu naar behoren en hield de batterijen op de juiste temperatuur. Volgens een verklaring van de Solar Impulse organisatie waren de resultaten van beide testvluchten erg bevredigend. Mede-oprichter en piloot, Bertrand Piccard, maakt deze week nog een derde testvlucht.