donderdag , 19 september 2024

Eerste Airbus A321neo voor KLM

KLM heeft op Schiphol haar eerste Airbus A321neo in ontvangst genomen. Dit nieuwe toestel markeert een belangrijke mijlpaal in KLM’s vlootvernieuwing, met als doel schoner, stiller en zuiniger vliegen. Vanaf half september wordt het vliegtuig ingezet op Europese bestemmingen zoals Kopenhagen, Berlijn en Stockholm.

KLM’s investering in duurzaamheid

De Airbus A321neo maakt deel uit van KLM’s ambitie om duurzamer te opereren. De ‘neo’ staat voor ‘new engine option’, wat duidt op nieuwe, efficiëntere motoren die zorgen voor 21% minder CO2-uitstoot per passagierskilometer vergeleken met de Boeing 737-toestellen die het vervangt. Bovendien vermindert de geluidsvoetafdruk van het toestel met 50%, wat de overlast voor omwonenden sterk beperkt.

Verbeterde passagierservaring

Naast de milieuwinst biedt de A321neo meer comfort aan passagiers. Het toestel heeft bredere stoelen, grotere tafels en ruimere bagagebakken. Elk zitje is uitgerust met een USB-C poort en een houder voor mobiele apparaten. Voor de crew is het werken aan boord efficiënter door een breder gangpad en gebruiksvriendelijke bagagebakken. Het interieur is aangepast om de reiservaring te verbeteren, met onder andere sfeerlicht dat wordt afgestemd op de verschillende fases van de vlucht.

Unieke namen geïnspireerd door vlinders

KLM blijft trouw aan haar traditie om vliegtuigen unieke namen te geven. Ditmaal hebben medewerkers van KLM het thema ‘vlinders’ gekozen om de nieuwe toestellen te vernoemen. De eerste vier A321neo-vliegtuigen dragen de namen Koninginnepage, Braamvlinder, Citroenvlinder en Porseleinvlinder.

Grootschalige vlootvernieuwing

KLM investeert de komende jaren zeven miljard euro in de vernieuwing van haar vloot. De oudere 737’s worden op Europese routes vervangen door de Airbus A320- en A321neo-modellen. Voor intercontinentale vluchten voegt KLM nieuwe Boeing 787-10’s toe, en de Airbus A350 zal de oudere Boeing 777’s en A330’s vervangen. Ook heeft KLM vier A350F’s besteld voor de vrachtvloot, die de 747-freighters zullen vervangen.

Fotografie: Arnoud Raeven