Afgelopen weekend voerde DDA Classic Airlines haar laatste passagiersvluchten uit vanaf Lelystad Airport. Opererend vanuit de Aviodrome, maakten ze zes vluchten met in totaal 108 enthousiaste passagiers, die een prachtig uitzicht kregen over het Formule 1-circuit van Zandvoort.
De laatste vlucht op zondag 25 augustus werd afgesloten met een speciaal eerbetoon van de lokale brandweer. Na het stoppen van de motoren klonk er een luid applaus, wat zorgde voor een ontroerend moment voor crew en passagiers. Dit markeerde het einde van een bijzonder tijdperk op Lelystad.
Toekomstige vluchten en internationaal afscheid
Hoewel de passagiersvluchten op Lelystad nu gestopt zijn, staan er nog een paar rondvluchten gepland vanaf Schiphol en Rotterdam. Vorige week maakte DDA haar laatste internationale commerciële vlucht vanuit Weeze, Duitsland. Deze vlucht, inclusief een historische ‘bomb run’ over Doetinchem en een route over de Market Garden-landingszones, was het laatste internationale hoofdstuk van DDA.
Waarom DDA na 2024 stopt
DDA heeft besloten om na 2024 de vluchten met de Dakota PH-PBA “Prinses Amalia” te staken. Een combinatie van factoren ligt aan deze beslissing ten grondslag, waaronder de beëindiging van de hangaarhuur op Schiphol en het verwachte verbod op AvGas-brandstof door de Europese Commissie in 2025. Bovendien zullen geluids- en milieurestricties de toegang tot veel luchthavens beperken, en de stijgende kosten maken de operaties financieel onhoudbaar.
Ook de vergrijzing van de vrijwilligers vormt een probleem. Veel van de kennis en expertise is lastig te vervangen, wat de organisatie kwetsbaar maakt. Het bestuur heeft alternatieven overwogen, maar zonder betaalbare hangaarruimte, zowel op Schiphol als op Lelystad, is de beslissing om na 2024 te stoppen definitief.