De Racer high-speed helikopter van Airbus, ontwikkeld in het kader van het Europese onderzoeksproject Clean Sky 2, heeft zijn beoogde kruissnelheid van 407 km/u (220 knopen) bereikt. Op 21 juni, minder dan twee maanden na zijn eerste vlucht, overschreed de Racer demonstrator zijn snelheidsdoel door 420 km/u (227 knopen) te halen in de initiële configuratie. In slechts zeven vluchten en ongeveer negen uur testen, is bijna de gehele vluchtomvang geopend.
Succes in korte tijd
Dit succes in zo’n korte tijd is een bewijs van het harde werk van de 40 partners in 13 Europese landen die samen deze innovatie mogelijk hebben gemaakt. “Naast de prestaties zijn het aerodynamische gedrag en de stabiliteit van het toestel veelbelovend. We kijken uit naar de volgende fase van de testvluchten, vooral de eco-modus die ons in staat stelt om één motor uit te schakelen tijdens de vlucht, wat het brandstofverbruik vermindert en de CO2-uitstoot verlaagt,” aldus Bruno Even, CEO van Airbus Helicopters.
Vliegtestteam en verdere stappen
Het testteam bestond uit Hervé Jammayrac, Chief Flight Test Pilot, Dominique Fournier, Flight Test Engineer, en Christophe Skorlic, Test Flight Engineer. De volgende fase van de testvluchten zal zich richten op operaties met één motor en het finaliseren van de vluchtomvang.
Innovaties en milieuvriendelijkheid
Geoptimaliseerd voor een kruissnelheid van meer dan 400 km/u, streeft de Racer demonstrator naar de beste balans tussen snelheid, kostenefficiëntie en missieprestaties. Dankzij aerodynamische optimalisatie en een innovatieve eco-modus aandrijfsysteem, ontwikkeld met Safran Helicopter Engines, richt de Racer zich op een brandstofverbruikreductie van ongeveer 20% in vergelijking met huidige helikopters in dezelfde maximale startgewichtcategorie. Dit hybride-elektrische eco-modus systeem maakt het mogelijk om een van de twee Aneto-1X motoren te pauzeren tijdens de kruissnelheid, waardoor de CO2-uitstoot wordt verminderd. De Racer wil ook aantonen hoe zijn specifieke architectuur kan bijdragen aan een lagere operationele geluidsvoetafdruk.