zaterdag , 7 september 2024

Wereldprimeur: Schiphol test revolutionaire superbatterij

Schiphol zet als eerste luchthaven ter wereld een belangrijke stap richting energieopslag met de installatie van een Iron Flow Battery. Deze batterij, geplaatst op het A/B platform, zorgt voor een betrouwbare stroomvoorziening voor het opladen van elektrisch materieel en ontlast tegelijkertijd het elektriciteitsnet.

Testfase en milieuvriendelijke voordelen

De Iron Flow Battery wordt de komende maanden uitgebreid getest. Tijdens deze test voorziet de batterij de elektrische Ground Power Units (e-GPU’s) van stroom, die vliegtuigen op de grond van elektriciteit voorzien. Samen met een Preconditioned Air Unit (PCA) die frisse lucht aan boord levert, kan de hulpmotor van het vliegtuig uitblijven. Dit vermindert zowel de uitstoot als het geluid op het platform.

Natuurlijker en veiliger materiaal

De Iron Flow Battery onderscheidt zich door het gebruik van natuurlijke materialen. In tegenstelling tot lithiumbatterijen werkt deze batterij op basis van ijzer en zout water. Deze materialen zijn overvloedig beschikbaar, minder milieubelastend en brandveilig. De capaciteit van de batterij blijft tot 20 jaar constant.

Innovatieve infrastructuur

Sybren Hahn, Executive Director Infrastructure, benadrukt het belang van deze innovatie: “De Iron Flow Battery is een voorbeeld van hoe wij als luchthaven voorop willen lopen met innovatieve infrastructuur die de kwaliteit van werken beter maakt. Tijdens de testperiode ligt de focus op gebruikersvriendelijkheid, betrouwbaarheid en efficiëntie. Bij succes zullen er meer batterijen volgen om al het grondmaterieel uitstootvrij en elektrisch te maken.”

Ontwikkeling en samenwerking

De Iron Flow Battery is ontwikkeld door ESS Inc in Oregon, USA, en naar Schiphol gebracht door het innovatieteam van de luchthaven. Het beheer en gebruik worden verzorgd door Volker Infra en KES, en de batterij wordt mede gesubsidieerd door de EU. Dit project maakt deel uit van TULIPS, een Europees samenwerkingsverband van 32 luchtvaartpartijen en kennisinstituten onder leiding van de Royal Schiphol Group. Het programma, dat loopt tot eind 2025, streeft naar het versnellen van de verduurzaming van luchthavens. Schiphol wil in 2030 uitstootvrij en afvalvrij zijn en in 2050 energiepositief.