De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft Turkish Airlines een last onder dwangsom (LOD) opgelegd vanwege het ongeoorloofde gebruik van vervuilende hulpmotoren (APU’s) op Schiphol. Bij elke volgende overtreding riskeert Turkish Airlines een boete van € 2.500, oplopend tot een maximum van € 50.000. Deze maatregel is bedoeld om herhaling in de toekomst te voorkomen. Indien nodig kan de inspectie een nieuwe, hogere boete opleggen.
Meerdere waarschuwingen uitgedeeld
Naast Turkish Airlines hebben acht andere luchtvaartmaatschappijen, een grondafhandelingsbedrijf en luchthaven Schiphol zelf al waarschuwingen ontvangen voor het onrechtmatig gebruik van APU’s. Deze waarschuwingen maken deel uit van een breder toezicht om de naleving van milieuregels te verbeteren.
Toezicht leidt tot verbetering
De controles van de ILT hebben geleid tot een betere naleving van de regels voor APU-gebruik op Schiphol. Ondanks een recente overtreding in februari 2024 door KLM, waarbij een boete van € 2.500 werd opgelegd, ziet de ILT verbeteringen bij deze luchtvaartmaatschappij.
Schade aan luchtkwaliteit door APU-gebruik
APU’s worden gebruikt om vliegtuigen van stroom te voorzien wanneer ze stilstaan. Deze motoren draaien op kerosine en stoten schadelijke stoffen uit zoals stikstofoxiden, zwaveldioxiden en ultrafijnstof, wat schadelijk is voor de luchtkwaliteit. Daarom is het belangrijk dat APU’s zo min mogelijk worden gebruikt.
Beschikbare schonere alternatieven
Er zijn schonere alternatieven beschikbaar voor APU’s, zoals installaties voor airconditioning (PCA), vaste stroomaansluitingen (FPU) en mobiele stroomvoorzieningen (GPU). Het gebruik van deze alternatieven is verplicht wanneer ze beschikbaar zijn. De APU mag alleen in specifieke gevallen worden gebruikt, bijvoorbeeld bij extreme weersomstandigheden of vlak voor vertrek.
Actieplan en verdere maatregelen
Begin 2023 kregen Schiphol en sectorpartijen de opdracht om een actieplan op te stellen met maatregelen om het gebruik van APU’s te verminderen. Inmiddels zijn 26 opstelplaatsen voorzien van PCA en FPU. Ondanks verbeteringen blijft de ILT actief controleren en in gesprek met de sector om verdere vooruitgang te boeken.