Textron Aviation heeft aangekondigd dat de Federal Aviation Administration (FAA) certificering heeft verleend voor een nieuwe combi-interieurconversie voor de passagiersvariant van het twin-engine Cessna SkyCourier turbopropvliegtuig. Met de combi-optie kunnen operators tegelijkertijd negen passagiers en vracht vervoeren. De leveringen van Cessna SkyCourier passagierseenheden met de combi-optie zullen later dit jaar beginnen.
De Cessna SkyCourier is ontworpen en geproduceerd door Textron Aviation Inc., een bedrijf van Textron Inc. (NYSE: TXT).
Meer veelzijdigheid voor SkyCourier
“Deze nieuw gecertificeerde combi-kit voegt toe aan de groeiende lijst van opties voor de veelzijdige Cessna SkyCourier,” zei Lannie O’Bannion, senior vice president, Global Sales and Flight Operations. “De combi-optie stelt operators in staat om het vliegtuig voor een nog breder scala aan missies wereldwijd te gebruiken en snel configuraties aan te passen om aan hun behoeften te voldoen.”
Met de mogelijkheid om door één piloot gevlogen te worden en een genereuze laadcapaciteit, is de Cessna SkyCourier de ultieme oplossing voor luchtvracht, passagiers- en speciale missiebehoeften. Deze extra optie voor het vliegtuig bouwt voort op de beschikbare gravel kit, waardoor het gebruik in wereldwijde markten door verschillende klanten, waaronder overheidsinstanties, wetshandhavings- en militaire organisaties, bedrijven en humanitaire organisaties, verder wordt uitgebreid. Het vliegtuig is zeer aanpasbaar en kan gemakkelijk configuraties wijzigen om vrijwel elke missie effectief uit te voeren, wat een significante return on investment ondersteunt.
Over de Cessna SkyCourier
De Cessna SkyCourier twin-engine, high-wing turboprop biedt een combinatie van prestaties en lagere operationele kosten voor luchtvracht-, pendel- en speciale missieoperators. Het is beschikbaar in zowel vracht- als passagiersvarianten, evenals met een combi-configuratie of gravel kit voor maximale flexibiliteit. De 19-passagiersvariant bevat aparte deuren voor bemanning en passagiers voor soepel instappen, een groot bagagecompartiment en grote cabinevensters voor natuurlijk licht en uitzicht. De vrachtvariant heeft een grote deur en een vlakke vloer cabine die is ontworpen om tot drie LD3 transportcontainers te kunnen verwerken met een indrukwekkende laadcapaciteit van 6.000 pond. Beide varianten bieden single-point pressure refueling voor snellere doorlooptijden.
Het vliegtuig wordt aangedreven door twee op de vleugel gemonteerde Pratt & Whitney PT6A-65SC turbopropmotoren en is uitgerust met de McCauley Propeller C779, een robuuste en betrouwbare 110-inch aluminium vierbladige propeller, die volledig verstelbaar is met omkeerbare pitch, ontworpen om de prestaties van het vliegtuig te verbeteren bij het vervoeren van zware ladingen. De SkyCourier is uitgerust met Garmin G1000 NXi avionica en heeft een maximale kruissnelheid van meer dan 200 ktas. Het vliegtuig heeft een maximaal bereik van 900 nautische mijlen.