vrijdag , 22 november 2024

Samenwerking voor waterstofinfrastructuur bij Zweedse en Noorse luchthavens

Airbus, Avinor, SAS, Swedavia en Vattenfall hebben een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend om de haalbaarheid van een waterstofinfrastructuur bij luchthavens in Zweden en Noorwegen te onderzoeken. Deze samenwerking zal een beter begrip bieden van waterstofvliegtuigconcepten en -operaties, inclusief de behoefte aan bevoorrading, infrastructuur en tankmogelijkheden, om zo een waterstofluchtvaartecosysteem in beide landen te ontwikkelen.

Selectie en transformatie van luchthavens

Het initiatief zal ook de wegen verkennen voor het selecteren van luchthavens die als eerste worden getransformeerd om waterstofaangedreven vliegtuigen te bedienen, en het bijbehorende regelgevingskader identificeren. Dit is de eerste keer dat een dergelijke studie twee landen en meer dan 50 luchthavens bestrijkt, wat de gezamenlijke ambitie van de partners weerspiegelt om hun expertise te gebruiken voor de decarbonisatie van de luchtvaartindustrie, met als doel netto nul koolstofemissies tegen 2050.

Inzet van industrieleiders

Guillaume Faury, CEO van Airbus, licht de cruciale rol van waterstof toe als een katalysator voor een duurzame luchtvaarttoekomst. Abraham Foss, CEO van Avinor, en Anko van der Werff, President & CEO van SAS, uiten hun toewijding aan de groene transitie van de luchtvaart in Noorwegen en Zweden. Jonas Abrahamsson en Anna Borg, CEO’s van respectievelijk Swedavia en Vattenfall, onderstrepen het belang van waterstof in de toekomstige brandstofmix van de luchtvaart en de overgang naar fossielvrije luchtvaart in de Noordse regio.

Waterstof: de toekomst van luchtvaartbrandstof

De inzet van waterstof voor toekomstige vliegtuigen is niet alleen veelbelovend voor het aanzienlijk verminderen van de emissies in de lucht, maar kan ook bijdragen aan de decarbonisatie van luchttransportactiviteiten op de grond. Airbus heeft reeds zijn ZEROe-concept onthuld, met de ambitie om tegen 2035 ’s werelds eerste waterstofaangedreven commerciële vliegtuig op de markt te brengen. Het bedrijf heeft ook het “Hydrogen Hub at Airports”-programma gelanceerd om onderzoek naar infrastructuurvereisten en koolstofarme luchthavenoperaties te stimuleren.