Eve Air Mobilityheeft vier nieuwe leveranciers bekendgemaakt voor hun elektrisch verticaal opstijgende en landende (eVTOL) vliegtuig. Thales zal een bewezen luchtgegevensoplossing leveren, bestaande uit sensoren en een computer, terwijl Honeywell (NYSE: HON) verantwoordelijk zal zijn voor de begeleiding, navigatie en externe verlichting van het vliegtuig. RECARO Aircraft Seating zal de zitplaatsen verzorgen, en FACC zal de horizontale en verticale staart leveren, inclusief het roer en de lift.
Focus op schema en betrouwbare leveranciers
Volgens Johann Bordais, CEO van Eve Air Mobility, ligt het project op schema volgens het masterplan. De samenwerkingen met de leveranciers zijn zorgvuldig opgezet en beslaan de gehele levenscyclus van het vliegtuig, inclusief prototype, productie, en onderhoud na verkoop. De diensten van Thales, Honeywell, RECARO en FACC worden ingezet met het oog op de ingebruikname in 2026 en daarna.
Honeywell en Thales: cruciale technologieën
Honeywell levert begeleidings- en navigatieproducten, waaronder magnetometers, GPS-ondersteunde houdings- en koersreferentiesystemen, en traagheidsreferentiesystemen, gebaseerd op decennialange ervaring. Thales biedt een luchtgegevensoplossing met sensoren en een computer die essentiële gegevens zoals luchtsnelheid, hoogte en milieuomstandigheden verzamelen.
RECARO en FACC: zitplaatsen en vliegtuigonderdelen
RECARO, bekend om zijn innovatie en betrouwbare, efficiënte praktijken, zal de vijf zitplaatsen in het vliegtuig ontwerpen en produceren. FACC is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en productie van de horizontale en verticale staart van de eVTOL, inclusief roer, lift en aileron, met gebruikmaking van lichtgewicht componenten.
Aanvullende leveranciers en productieplannen
Naast deze nieuwe leveranciers werkt Eve ook samen met Garmin, Liebherr Aerospace, Intergalactic, Nidec Aerospace LLC, BAE Systems en DUC Hélices Propellers. Eve’s eVTOL gebruikt een lift+cruise configuratie voor efficiënte en stille voortstuwing. De eerste productiefaciliteit wordt gevestigd in Taubaté, Brazilië, met een testcampagne in 2024 en ingebruikname gepland voor 2026.