Schiphol-directeur Ruud Sondag heeft zijn teleurstelling uitgesproken over het schrappen van de krimpplannen voor de luchthaven. In een interview met Nieuwsuur benadrukt hij de onhoudbare situatie voor omwonenden en juridische onzekerheden die de luchthaven nu moet navigeren.
Teleurgesteld over beleidswijziging
Eerder deze week kondigde demissionair minister van Infrastructuur Mark Harbers aan dat de voorgenomen reductie van vluchten bij Schiphol, van 500.000 naar 440.000 per jaar, niet doorgaat. Deze wijziging was oorspronkelijk bedoeld om de geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen en de milieu-impact te beperken. Sondag, die zelfs verdere maatregelen zoals het weren van privéjets en schrappen van nachtvluchten voorstelde, noemt dit besluit “teleurstellend” en wijst op de nadelen voor de lokale gemeenschap.
Juridisch moeras en omwonenden
De topman waarschuwt voor een “juridisch moeras” waarin Schiphol kan belanden als de zorgen van omwonenden niet adequaat worden aangepakt. Na de aankondiging van Harbers werd bekend dat meer dan vijfduizend omwonenden de staat mogen aanklagen vanwege langdurige geluidshinder. Deze juridische ontwikkeling onderstreept de dringende noodzaak om de impact van de luchthaven op de lokale gemeenschap serieus te nemen.
Beperkingen in capaciteit
Sondag stelt verder dat Schiphol niet is uitgerust om 500.000 vluchten per jaar te faciliteren, gezien de huidige groeitrend en capaciteitsuitdagingen. Hij benadrukt dat zelfs een verhoogd aantal van 460.000 vluchten een aanzienlijke druk zou leggen op luchtverkeersleiders en luchtvaartmaatschappijen.
Zware dossiers en toekomstperspectief
Naast de directe uitdagingen van geluidsoverlast en juridische risico’s, belicht Sondag andere zware dossiers zoals CO2-uitstoot die nog lange tijd aandacht zullen vereisen. Als interim-topman, die in maart 2024 terugtreedt, benadrukt hij de voortdurende inspanningen om de operationele problemen van de luchthaven, zoals lange wachtrijen en arbeidsomstandigheden, te verbeteren.
Sondag’s uitspraken laten zien dat Schiphol op een kruispunt staat, waarbij de balans tussen groei, omgevingsimpact, en juridische stabiliteit zorgvuldig moet worden afgewogen. Het afblazen van de krimpplannen brengt niet alleen operationele uitdagingen met zich mee, maar legt ook de nadruk op de bredere verantwoordelijkheid van de luchthaven jegens haar omgeving en de samenleving.