Op woensdag 15 november 2023, om 02:01 lokale tijd, heeft Norse Atlantic Airways, ook bekend als ‘The Explorer’s Airline’, een baanbrekende mijlpaal in de luchtvaartgeschiedenis bereikt met de eerste landing van hun Boeing 787 Dreamliner, registratie LN-FNC, genaamd “Everglades”, op het Troll vliegveld (QAT) in Antarctica.
In samenwerking met het Noorse Polair Instituut en Aircontact, Scandinavië’s grootste en toonaangevende luchtvaartmakelaar, heeft Norse Atlantic Airways deze historische missie geleid. Het doel was om essentiële onderzoeksapparatuur en wetenschappers naar het afgelegen onderzoeksstation Troll in Dronning Maud Land, Antarctica, te vervoeren.
Vlucht vol wetenschappers en apparatuur
Aan boord van vlucht N0787 bevonden zich 45 passagiers, waaronder wetenschappers van het Noorse Polair Instituut en andere landen, bestemd voor verschillende stations in Antarctica. De vlucht vervoerde ook 12 ton essentiële onderzoeksapparatuur, cruciaal voor Antarctische exploratie.
De Dreamliner vertrok op 13 november vanuit Oslo en maakte een tussenstop in Kaapstad, Zuid-Afrika, voordat het aan de uitdagende Antarctische etappe begon. Na meer dan 40 uur in Zuid-Afrika te hebben doorgebracht, landde het vliegtuig historisch op het Troll vliegveld.
Mijlpaal voor Norse Atlantic Airways
Bjørn Tore Larsen, CEO van Norse Atlantic Airways, uitte immense trots en eer in het bereiken van deze historische mijlpaal:
“Het is een grote eer en opwinding namens het gehele Norse-team dat we samen dit gedenkwaardige moment van de eerste 787 Dreamliner-landing hebben bereikt. In de geest van exploratie zijn we er trots op een rol te spelen in deze belangrijke en unieke missie. Het is een waar bewijs van onze hoogopgeleide en bekwame piloten en bemanning, en ons ultramoderne Boeing-vliegtuig.”
Antarctica’s unieke uitdagingen
Antarctica heeft geen conventionele verharde landingsbanen; dus landde Norse Atlantic Airways op een ‘blauwijs landingsbaan’, 3.000 meter lang en 60 meter breed, op het Troll vliegveld. Het Noorse Polair Instituut beheert het onderzoeksstation gelegen in Jutulsessen in Dronning Maud Land, ongeveer 235 kilometer van de kust.
Belang van de Dreamliner in de missie
Daniel Carey, luchtvaartmakelaar en woordvoerder voor Aircontact, benadrukte het belang van het betrekken van burgerluchtvaartautoriteiten voor operationele kwaliteit en veiligheid en het vooraf verkrijgen van hun goedkeuring voor de missie.
“We zijn al jaren betrokken bij missies naar Antarctica. De enorme laadruimte van de Dreamliner maakt het perfect voor deze vluchten”, voegde Carey toe.