KLM is van plan haar langeafstandsvloot te moderniseren met Airbus A350-vliegtuigen, toestellen bekend om hun brandstofefficiëntie en geluidsarmheid. Deze vliegtuigen dragen significant bij aan minder CO2-uitstoot en geluidshinder. De definitieve beslissing is echter in afwachting van het advies van de Ondernemingsraad.
De Air France-KLM Group heeft met Airbus een deal gesloten voor vijftig Airbus A350-900 en A350-1000 toestellen, met een optie voor veertig extra. De verdeling tussen KLM en Air France is afhankelijk van marktontwikkelingen en regelgeving. KLM’s inzet van de Airbus A350 voor intercontinentale vluchten is gepland vanaf 2026, ter vervanging van onder andere de Boeing 777-200ER en verschillende Airbus A330-modellen.
De Airbus A350 markeert een vooruitgang naar een groenere en rustigere luchtvaart. Hij produceert tot 40% minder geluid en heeft een 25% lager brandstofverbruik vergeleken met eerdere generaties. Dankzij materialen als composiet en titanium in de romp kan het toestel langere afstanden afleggen met minder brandstof. Gecombineerd met het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) en operationele vernieuwingen draagt de A350 significant bij aan een milieuvriendelijkere, rustigere en efficiëntere luchtvaart. Bovendien verhoogt de Airbus A350 de klanttevredenheid, het comfort en de operationele efficiëntie.