Het vandaag aangekondigde kabinetsvoornemen om het aantal vluchten op Schiphol drastisch te verminderen, is voor ons onbegrijpelijk en zorgwekkend. We zijn van mening dat de focus van de minister op luchthavenkrimp als doel op zichzelf een eenzijdige benadering is. Het echte doel moet zijn om geluidsoverlast te verminderen, en dit kan op een veel effectievere manier worden bereikt, waarbij zowel omwonenden, het klimaat, luchtvaartmaatschappijen als de Nederlandse economie baat hebben.
Ons plan, getiteld ‘Schoner, stiller, zuiniger,’ toont aan dat we de geluidsdoelstellingen kunnen behalen met het huidige aantal vluchten. Dit plan is een toegewijde inspanning van KLM, en we kunnen dit realiseren als we de ruimte krijgen. Het behalen van deze doelstellingen versnelt de vernieuwing van onze vliegtuigvloot, waardoor we schoner, stiller en efficiënter kunnen vliegen.
In tegenstelling tot ons plan, kiest de minister voor onnodige krimp in plaats van daadwerkelijke verbetering. Het is voor ons onvoorstelbaar dat de minister afbreekt wat KLM in bijna 104 jaar heeft opgebouwd. We zijn vastbesloten om vliegen schoner, stiller en zuiniger te maken, en we voelen deze verantwoordelijkheid dagelijks. Het drastisch verminderen van het aantal vluchten op Schiphol is niet nodig om geluidsoverlast te verminderen.
Dit hebben we aangetoond in ons plan ‘Schoner, stiller, zuiniger,’ dat op 15 juni is ingediend bij de minister en extern is geanalyseerd door het onafhankelijke Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). Ons plan omvat de aanschaf van nieuwe, stillere vliegtuigen, slimmere operationele processen en het inzetten van de stilste vliegtuigen ’s nachts, waardoor de geluidsdoelstellingen direct ’s nachts worden bereikt en omwonenden zelfs na drie jaar een verbetering ervaren gedurende de hele dag en nacht. Innovatie in de luchtvaart stelt ons in staat om wereldwijd schoner, stiller en efficiënter te vliegen.