Ahold Delhaize, ING, KLM, NS en Philips kondigen Kickstart AI aan, een combinatie van initiatieven ten behoeve van AI-onderwijs, talent en innovatie in Nederland.
Vijf Nederlandse bedrijven, Ahold Delhaize, ING, KLM, NS en Philips, willen het AI-ecosysteem (Artificial Intelligence of kunstmatige intelligentie) in Nederland een impuls geven door de ontwikkeling van AI-technologie te bevorderen en te versnellen en door AI-talent in het land te stimuleren. Deze inspanningen hebben tot doel de onderwijscapaciteit te vergroten, de ontwikkeling van de AI-gemeenschap in Nederland te bevorderen en de positie van Nederland als een concurrerende en relevante wereldwijde AI-kennis-hub te benadrukken.
Inhaalslag
Het doel van Kickstart AI is het overbruggen van de kloof op het gebied van kunstmatige intelligentie tussen Nederland en andere landen, zoals het VK, de VS en China, die op dit vlak flinke vooruitgang hebben geboekt. Om de positie van Nederland als pionier en uitvinder van nieuwe technologieën te behouden, moeten de Nederlandse overheid, bedrijven, organisaties en universiteiten een inhaalslag maken met betrekking tot structurele investeringen en de beschikbaarheid van wereldwijd AI-talent. De vijf bedrijven die AI in Nederland een kickstart willen geven, bundelen met dit gezamenlijke initiatief voor het eerst op deze manier hun krachten.
Dagelijks leven verbeteren
De vijf bedrijven die Kickstart AI initiëren, pleiten voor de cruciale uitbreiding van lokale kennis en lokaal talent om op ethische wijze kunstmatige intelligentie te kunnen implementeren die niet alleen is gericht op wat technisch mogelijk is, maar ook voldoet aan de ethische en sociale normen die de Nederlandse samenleving mogelijk verwacht. Samenwerking tussen deze vijf bedrijven, de overheid, de industrie en andere leveranciers van technologie draagt bij aan de aanpak van maatschappelijke uitdagingen, biedt nieuwe kansen voor de jeugd en versnelt de introductie van kunstmatige intelligentie in Nederland. Voor consumenten biedt kunstmatige intelligentie mogelijkheden om hun dagelijkse leven te verbeteren, zoals met een persoonlijkere service en meer gemak en keuzes op vele gebieden, waaronder voedsel, reizen, gezondheid en financiën.
Initiatieven
Kickstart AI omvat onder meer de volgende initiatieven:
1) AI superchallenges: Een competitie om het wereldwijde profiel van Nederland te verbeteren door wereldwijd AI-talent te mobiliseren bij het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen, zoals op het gebied van gezondheid en mobiliteit.
2) Gezamenlijke academische benoemingen: Investeren in publiek-private samenwerking door gezamenlijke benoemingen van hoogleraren en universitair (hoofd)docenten, waardoor de volgende generatie AI-talent toegang krijgt tot onderwijs, training en vooraanstaande academici. De eerste toezegging is de creatie van 5 gezamenlijke benoemingen bij academische instellingen in Nederland door ieder voortrekkersbedrijf in Kickstart AI, waardoor in totaal 25 posities worden gecreëerd.
3) Nationale AI-Cursus: Als onderdeel van een bredere inspanning om de kennis en acceptatie van AI in Nederland te vergroten, gaan Kickstart AI-bedrijven de Nationale AI-Cursus niet alleen bij het grote publiek en hun eigen personeel onder de aandacht brengen, maar deze ook Engelstalig beschikbaar maken zodat een streefaantal van 170.000 aanmeldingen in Nederland per eind 2020 gehaald wordt.
Urgentie
Maarten de Rijke, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam en directeur van het Innovation Center for Artificial Intelligence, zegt over de introductie van Kickstart AI: “Nederland is altijd een technologische pionier geweest, een voorloper in de ontwikkeling en innovatie van AI. De kwaliteit van onze AI-specialisten wordt wereldwijd erkend. Maar zonder een nationale AI-strategie en snelle actie, blijft het ernstige tekort aan AI-talent in ons land een van de grootste obstakels bij het bereiken van het volledige potentieel van AI-talent en technologie. De gezamenlijke inspanningen van universiteiten en ondernemingen onder de Kickstart AI-vlag onderstrepen de urgentie die het versnellen van AI-onderwijs en het behouden van talent hebben, en toont hoe toegewijd we zijn aan samenwerking en de benodigde investeringen om de innovatie van kunstmatige intelligentie in Nederland te versnellen.”
Bloeiend AI-ecosysteem
Het dagelijkse leven van miljoenen mensen en Ahold Delhaize, ING, KLM, NS en Philips zijn nauw met elkaar verbonden via voedsel, reizen, gezondheid en financiën. Daardoor begrijpen de vijf organisaties ten volste het potentieel dat kunstmatige intelligentie heeft om het dagelijkse leven in Nederland te verbeteren. Daarom hebben ze zich verenigd om gezamenlijk hun medespelers in het bedrijfsleven en de industrie tot actie op te roepen, om samen een bloeiend AI-ecosysteem in Nederland te creëren ten behoeve van de eindconsument. Het Strategisch Actieplan AI (SAPAI) en de Nederlandse AI Coalitie, die deze week ook zijn aangekondigd, zijn complementaire stappen in dezelfde richting en hebben als doel om gezamenlijk de groei en het concurrentievermogen van de Nederlandse economie in stand te houden.