ZF Friedrichshafen AG heeft een aandeel van 60 procent verworven in 2getthere B.V., dat automatische transportsystemen op de markt brengt vanuit Utrecht met kantoren in San Francisco, Dubai en Singapore. De door 2getthere ontwikkelde toepassingen zijn autonoom rijdende elektrische vervoersystemen voor onder meer luchthavens, bedrijfsterreinen, pretparken en stadsvervoer.
De strategische investering vormt een aanvulling op de bestaande activiteiten van ZF en past in de Next Generation Mobility-strategie: ZF versterkt hiermee haar positie in ‘mobility as a service’ en geautomatiseerde geleide voertuigen, twee belangrijke groeimarkten.
‘2getthere heeft meer dan dertig jaar ervaring in de markt voor autonome voertuigen in het passagiersvervoer en unieke competenties in de bijbehorende techniek en software. Deze acquisitie ondersteunt onze strategie om een leidende positie te verwerven als aanbieder van autonome vervoersystemen in de snelgroeiende nieuwe mobiliteitsmarkt,’ zei Wolf- Henning Scheider, voorzitter van de raad van bestuur van ZF Friedrichshafen AG. Met deze strategische investering versterkt ZF zijn positie in de groeimarkten van mobility-as-a-service-oplossingen, autonome vervoersystemen en gedeelde autonome voertuigen. Het meerderheidsaandeel in 2getthere vormt een aanvulling op de bestaande investeringen en samenwerkingsverbanden van ZF, zoals die tussen e.GO Moove, een joint venture met e.GO Mobile AG (deze joint venture produceert de e.GO Mover, een autonome minibus) en Transdev, een vooraanstaand exploitant en wereldwijde aanbieder van geïntegreerde mobiliteitssystemen.
Sinds de vestiging van het bedrijf in 1984 hebben autonome passagiers- en vrachtvoertuigen van 2getthere reeds meer dan 100 miljoen kilometers afgelegd in grote steden in verschillende delen van de wereld, waaronder Rotterdam, Abu Dhabi en Singapore en in verschillende havens en op vliegvelden. De zelfrijdende systemen van 2getthere in bedrijvenpark Rivium (Capelle aan den IJssel) en Masdar City (Abu Dhabi) hebben meer dan 14 miljoen mensen vervoerd. Deze systemen zijn volledig elektrisch en uiterst betrouwbaar: inclusief voertuigbesturing en software-architectuur behalen ze een betrouwbaarheidsscore van meer dan 99,7 procent.
‘De markt voor zelfrijdende elektrische transportsystemen vertoont een dynamische ontwikkeling. Wij willen onze leidende positie in de markt behouden en de betrokkenheid van ZF helpt ons om onze geplande groei te realiseren, onze technologische ontwikkelingen te versnellen en de benodigde zekerheid te verschaffen aan nieuwe en bestaande klanten,’ zei Carel C. van Helsdingen, oprichter en ceo van 2getthere. ‘Door de samenwerking met ZF op technologisch gebied zullen we nog beter in staat zijn oplossingen voor gemengd verkeerssituaties te ontwikkelen, zoals die voor Rivium en Brussels Airport.’ Alleen al in de laatste drie jaar is de omzet van het bedrijf met 60 procent toegenomen.
In de toekomst zullen ZF en 2getthere nauw samenwerken in de verdere ontwikkeling van technologieën voor autonome vervoersystemen. ‘Wij hebben ons ontwikkeld tot een allround leverancier van geautomatiseerde systemen, waarmee we 2getthere perfect van dienst kunnen zijn. Wij kunnen elektrische aandrijflijnen verzorgen, maar ook oplossingen voor sensortechnologie, hoogwaardige computersystemen en actuatoren voor geautomatiseerde toepassingen op ieder gewenst niveau,’ lichtte Scheider toe. Andersom kan ZF profiteren van de schat aan ervaring die het Nederlandse bedrijf inbrengt en de uitgebreide knowhow in software en engineering op het gebied van de configuratie en implementatie van complete autonome vervoersystemen. De engineering- en software- ontwikkelingsteams van 2getthere in Utrecht zullen significant groeien in de komende jaren, naar verwachting zal het huidige aantal van zestig werknemers verdubbelen.
De twee bedrijven zijn overeengekomen geen mededelingen te doen over de financiële details van de transactie.