Pieter Elbers, president-directeur van KLM, heeft vandaag in Den Haag twee memoranda van overeenkomst (MoU’s) getekend met strategische partners Xiamen Airlines en Ctrip.com uit China. Bij de ondertekening waren de Chinese premier Li Keqiang en de Nederlandse minister-president Mark Rutte aanwezig.
Het ondertekenen van deze MoU’s onderstreept het belang van het Chinees-Nederlandse Business Forum dat vandaag in Den Haag plaatsvond met als thema Cooperation on High-tech Innovation and Sustainable Connectivity. Het memorandum met Xiamen Airlines is een onderhoudscontract van de Boeing 737 Max-toestellen met Leap-motoren. Ctrip, een van de grootste online reisbureaus ter wereld met meer dan 300 miljoen leden, tekende het andere memorandum.
Netwerk, technologie en innovatie zijn voor KLM altijd belangrijke factoren geweest. Ze vormen de drijvende kracht achter comfortabel reizen en het creëren van memorabele ervaringen voor klanten. KLM was in 2014 de eerste westerse luchtvaartmaatschappij in China die diensten aanbood op WeChat en Weibo. Ook opende KLM in 2016 haar eerste flagship store op Alitrip (Fliggy). Nederland en China zijn sterk met elkaar verbonden via KLM en haar partnermaatschappijen. Met 67 rechtstreekse vluchten per week bedienen deze airlines 8 bestemmingen van Amsterdam naar de regio Groot-China en vice versa en bieden ze aansluitende vluchten naar meer dan 50 codeshare-bestemmingen van KLM in China, waarmee meer dan 1,6 miljoen passagiers per jaar worden vervoerd.
Memorandum tussen KLM en Xiamen Airlines
Het memorandum van overeenkomst tussen Xiamen Airlines en KLM werd ondertekend door Che Shanglun, voorzitter van Xiamen Airlines en Pieter Elbers, president-directeur van KLM. KLM Engineering & Maintenance wordt verantwoordelijk voor het onderhoud van 138 Leap-motoren voor de nieuwe Boeing 737 Max-toestellen van Xiamen Airlines.
Memorandum tussen KLM en Ctrip
Het memorandum van overeenkomst tussen Ctrip en KLM werd ondertekend door Jane Sun Jie, CEO van Ctrip.com en Pieter Elbers, president-directeur van KLM. Dit memorandum vormt een eerste stap richting een strategisch partnerschap waarin Ctrip en KLM zullen samenwerken aan een reeks projecten om het aanbod aan Chinese consumenten – variërend van distributie en marketing tot frequent flyer programma’s – te verbeteren. Als grootste online reisbureau is dit voor Ctrip het enige strategische partnerschap met een Europese luchtvaartmaatschappij.