“Kiekjes uit het raam” met luchtfotograaf Bern Verhoeff
Menig piloot of passagier heeft wel eens tijdens het vliegen een foto gemaakt van het mooie Nederlandse landschap met meanderende rivieren en kleurrijke bloemenvelden. Echter bij het thuis bekijken van het resultaat zien deze landschappen er doorgaans een stuk minder mooi uit dan toen ze met het blote oog werden waargenomen. Om er echt iets van te maken zijn ervaring, goed materiaal en een goede communicatie met de piloot een vereiste. Luchtfotograaf Bern Verhoeff voldoet aan deze eisen. In samenwerking met Wooning Aviation verzorgt hij met zijn bedrijf Topshot.nl al meer dan tien jaar schitterende luchtfoto’s.
Voordat Bern als luchtfotograaf ging werken was hij op de grond al vele jaren actief als professioneel fotograaf, met name in de vastgoedfotografie. Echter na enige jaren begon toch ook de behoefte om zijn fotografie kennis te laten maken met de derde dimensie: “Het leek mij ontzettend leuk om luchtfotografie te doen en er ontstond wat vraag naar. Ik kon met een vriend meevliegen die uren moest maken om zijn brevet geldig te houden en ik kon dan proberen en kijken of het iets voor mij was. En gewoon oefenen en lenzen testen. Maar hij kon niet altijd dus zocht ik een professioneel bedrijf waarbij je altijd terecht kunt. Dat bedrijf was al vrij snel Wooning Aviation. Zij hebben altijd vliegtuigen en personeel beschikbaar en kunnen de vliegvoorbereiding goed doen. Sinds 2004 doe ik hoofdzakelijk vastgoed en luchtfotografie, maar dat ligt natuurlijk dicht bij elkaar. Het meeste wat je vanuit de lucht fotografeert is voor de vastgoedwereld.”
Hoewel Bern zijn werk gekscherend “kiekjes uit het raam maken” noemt, komt er veel bij kijken om een goede luchtfoto te kunnen maken: “Je moet er wel verstand van hebben. Ik ben echt even bezig geweest met het zoeken naar de goede apparatuur bijvoorbeeld. Je kunt niet zomaar met een gemiddelde telelens dit gaan doen. Je kunt niet zomaar een lens die je gebruikt om in een studio te fotograferen gebruiken vanuit een vliegtuig.” Echter met alleen goede camera en lens ben je er ook nog niet. Net zoals dat geldt voor piloten, is voor luchtfotografen een gedegen voorbereiding op de grond van groot belang om in de lucht kwaliteit te kunnen bieden: “We doen de voorbereiden via Google Maps. We vragen de klant om op Google Maps het pand waar het om gaat te omcirkelen. Dan kijken we op welk tijdstip we het beste kunnen fotograferen, want vanuit de lucht kun je meestal het beste met de zon in de rug foto’s maken. Omdat er zoveel atmosfeer tussen zit kun je niet tegen het licht in fotograferen, want dan wordt het beeld echt heel wazig. Tenzij je echt een hele heldere dag hebt. Bijvoorbeeld midden in de zomer kun je van alle kanten fotograferen, maar het grootste gedeelde van het jaar kun je alleen vanuit het zuiden luchtfoto’s maken. Door middel van Google Maps bekijken we dus hoe laat we het beste op de lokatie kunnen zijn. We zijn erg afhankelijk van het weer, maar dat is ook waarom we met Sebastiaan vliegen. Als je denkt ‘nu is het goed, nu wil ik vliegen’ kun je Sebastiaan bellen en kun je gaan vliegen.”
Eenmaal in de lucht is, zoals bij veel luchtfotografen, voor Bern de Cessna 172 het favoriete vliegtuig om foto’s vanuit te maken. Doordat het een hoogdekker is hoeft er niet om de vele vierkante meters vleugel heen te worden gefotografeerd en vliegt het vliegtuig zeer stabiel waardoor het fotograferen makkelijker gaat. Tijdens het vliegen is de fotograaf ook sterk betrokken bij het verloop van de vlucht: ”Omdat we in één vlucht vrij veel objecten fotograferen is het makkelijk wanneer de fotograaf ook alles voorbereid en ook de navigatie doet. De piloot bepaalt uiteindelijk waar hij vliegt, maar de fotograaf zoekt de punten uit. De piloot weet niet altijd het punt dat jij exact moet hebben. De fotograaf positioneert echt het vliegtuig.” Het exact positioneren van het vliegtuig gebeurt simpel maar doeltreffend: “Als je aan het fotograferen bent geef je ook met handbewegingen aan wat de piloot moet doen. Je hebt het raam open en dan staat er veel wind wat het communiceren via de koptelefoon lastig maakt.” Met gestrekte hand maakt de fotograaf gebaren die aangeven wat voor bochten de piloot moet maken zodat het vliegtuig perfect boven het te fotograferen object geplaatst kan worden. Om dit proces goed te laten verlopen is naast ervaring bij de fotograaf ook een goed opgeleide piloot nodig. Die eis is voor Bern een reden om voor Wooning Aviation te kiezen: “Wooning heeft goede piloten die dit werk gewend zijn.”
Naast de goed getrainde piloten maakt ook de grote operationele reikwijdte van Wooning Aviation het bedrijf geschikt voor luchtfotografie: “Het begon allemaal vanuit Lelystad, maar inmiddels hebben ze ook vliegtuigen op Rotterdam staan. Dus wij kunnen gewoon met één contactpersoon op twee verschillende vliegvelden terecht en dat is zeer prettig. Vanuit Lelystad kun je goed het noorden en het westen aanvliegen, zoals ook Amsterdam. Plekken als Brabant, Zuid-Holland en Utrecht doen we meer vanuit Rotterdam. Ook naar plekken verder weg gaan zoals Limburg is geen probleem, want zowel op Lelystad als op Rotterdam hebben we vliegtuigen staan met longe range tanks dus je kunt gewoon ruim vier uur vliegen. Met die Cessna 172’s kunnen we eigenlijk overal heen. Zo zijn we ook in België en Maastricht geweest.”
Dit alles maakt Bern een graag geziene gast bij Wooning Aviation. Top-shot.nl en Wooning Aviation maken dan ook regelmatig gebruik van elkaars faciliteiten om de perfecte luchtfoto af te leveren.