Dit najaar start de grootschalige verbouwing van de verkeerstoren op Schiphol. Momenteel worden er bijna 500.000 starts en landingen per jaar vanuit de toren begeleid. Bij de opening in 1991 waren er rond de 250.000 vliegtuigbewegingen per jaar op Schiphol. Om de werkomgeving van de luchtverkeersleiding en daarmee de veiligheid te verbeteren wordt in september gestart met de vernieuwing van de verkeerstoren. Het vertrouwde beeld van de 101 meter hoge toren blijft zoals het is, maar binnenin gaat er een grootschalige verbouwing plaatsvinden.
Michiel van Dorst, CEO LVNL:
Optimale werkomstandigheden en technische ondersteuning in de verkeerstoren op Schiphol zijn belangrijk voor een veilige en efficiënte afhandeling door de luchtverkeersleiders. Na de verbouwing is er meer ruimte en door te gaan werken met Electronic Flight Strips komt er ook meer rust in de toren. Dat draagt bij aan onze belangrijkste prioriteit: veiligheid. Met de verkeerstoren van de toekomst zijn we klaar voor ontwikkelingen op Schiphol. Zo zorgen wij ervoor dat we samen luchtvaart mogelijk maken.
Verbouwing werkplekken luchtverkeerleiding
Het aantal werkposities verdubbelt bijna en er worden nieuwe consoles geïntroduceerd. Op dit moment werkt de verkeersleiding nog in één grote ring. Dat worden in de nieuwe situatie twee ringen. De buitenring krijgt elf werkposities en deze posities komen dichterbij het glas te zitten. In het midden van de ring komt een verhoging voor nog eens vier werkposities. Na de verbouwing kunnen 15 mensen tegelijk op de toren werken.
Verbeteringen toren
Naast de uitbreiding van de werkruimte worden de ‘papieren strippen’, waar alle informatie op staat over de vliegtuigen die de verkeersleiders onder hun hoede hebben, vervangen door Electronic Flight Strips (EFS). Daardoor hoeven luchtverkeersleiders de strippen niet meer fysiek door te geven aan elkaar en ontstaat er meer rust op de werkvloer. Door de koppeling van het EFS-systeem aan verschillende andere systemen in de toekomst neemt de veiligheid en voorspelbaarheid nog verder toe. Ook worden er camera’s geplaatst omdat de nieuwe A-pier het zicht op de gates beperkt. Door de camerabeelden houdt de torenverkeersleiding straks goed zicht op de pushbacks en het taxiënde verkeer aan de zuidzijde van de nieuwe pier.
Operatie draait door
Het vliegverkeer zal geen hinder ondervinden van de verbouwing. Tijdens de verbouwing werken de luchtverkeersleiders ’s nachts vanuit de noodtoren omdat dan de grote verbouwingswerkzaamheden uitgevoerd worden op toren centrum. De oplevering van de verbouwing en verbetering van de toren is in mei 2019.