Genève, 3 februari 2017 – Luchtvaartmaatschappijen en luchthavens investeren in technologieën die hen helpen de toekomst te voorspellen en zich daarop voor te bereiden. Dit blijkt uit The Future is Predictable-rapport van SITA, de wereldwijde aanbieder van communicatie- en IT-oplossingen voor de luchttransportsector. Voor dit rapport is gekeken hoe de luchtvaart gebruik wil maken van artificial intelligence, cognitive computing, predictive analytics en andere vooruitstrevende technologieën om zo beter in te spelen op verstoringen in het luchtverkeer die naar verwachting 25 miljard dollar aan kosten met zich meebrengen.
De analyse van SITA toont aan dat de helft van de luchtvaartmaatschappijen en luchthavens wereldwijd in de komende vijf tot tien jaar gebruik gaan maken van voorspellende technologie die gebruik maken van artificial intelligence en cognitive computing. Er zijn bovendien al een paar koplopers die nu al predictive modeling, machine learning en data mining aan het uitproberen zijn. Deze activiteiten zijn vooral bedoeld om passagiers nog relevantere informatie te bieden over hun reis, zodat ze van een naadloze en persoonlijke ervaring kunnen genieten.
Nigel Pickford, Director Market Insight bij SITA, zegt: “Er is een wens om zoveel mogelijk onzekerheid gedurende het reizen weg te nemen. Luchtvaartmaatschappijen en luchthavens richten zich daarom op technologieën die ze in staat stellen om nog beter te reageren op operationele uitdagingen. Dit zal hen helpen om hun prestaties en dienstverlening te verbeteren. Bij SITA investeren we volop in onderzoek specifiek gericht op disruptie-management. Het technologie-onderzoeksteam van SITA, SITA Lab, is momenteel op basis van sectorspecifieke en publieke data, zoals Twitter, nieuwe disruptie waarschuwings- en voorspellingsfunctionaliteit aan het ontwikkelen. Met als doel beter op disrupties in te spelen en hiermee de kosten voor de branche te reduceren.
SITA Lab zal in 2017 voorspellingen van vertragingen valideren met luchtvaartmaatschappijen en luchthavens. Daarnaast zullen er naar verwachting vijf trials met industriepartners worden afgerond. De volgende fase is het integreren van het algoritme voor het voorspellen van vertragingen en feeds met disruptie waarschuwingen met SITA’s diensten voor de luchtvaarttransportsector zijn.
In het rapport delen ’s werelds grootste luchthavens en luchtvaartmaatschappijen hun ervaringen. Ook Gatwick Airport, waar een naadloze passagierservaring van stoep tot gate het doel is, werkte mee. Op deze luchthaven worden verschillende luchthavenactiviteiten nauwlettend gemonitord, zodat de prestaties gemeten kunnen worden en er op termijn voorspellingen gedaan kunnen worden. Chris Howell, Head of Business Systems bij Gatwick Airport, omschrijft het werk van Gatwick op dit vlak: “We zijn veranderd van ‘hoe deden we het?’ naar ‘hoe doen we het?’ en we kunnen nu ook antwoord geven op de vraag ‘hoe gaan we het doen?’”
Ondanks de groei van artificial intelligence blijft het behouden van persoonlijk contact belangrijk voor luchtvaartmaatschappijen en luchthavens. De combinatie van mensen en artificial intelligence is zelfs omschreven als dé manier om de reiservaring te transformeren. In een case study over de Europese prijsvechter EasyJet zegt Alberto Rey-Villaverde, Head of Data Science van EasyJet: “AI plus het menselijke element is veel krachtiger, dan alleen AI.”
De kennis over artificial intelligence is zich snel aan het uitbreiden en de luchtvaartindustrie went zich tot de academische gemeenschap om hen te helpen met predictive tools om verstoringen te voorkomen. In het rapport van SITA zijn dan ook onderzoeken opgenomen die uitgevoerd zijn door wetenschappers van Binghamton University, State University of New York, University of Nottingham als onderdeel van het EU gesubsidieerde consortium PASSME, Carnegie Mellon University, Oxford University’s Data Science Laboratory in the Mathematical Institute en University College London School of Management.
The Future is Predictable is een combinatie van SITA’s wereldwijde ervaring en onderzoeken aangevuld met casestudies van luchthavens en luchtvaartmaatschappijen die investeren in onderzoek en nieuwe technologieën. Dit zijn onder andere: Gatwick Airport, easyJet, Brussels Airport Company, Delta Air Lines, Emirates, Denver International Airport, KLM en Meridiana, alsook industrie-experts van IATA en ACI.
Link:
– Het volledige rapport van SITA The Future is Predictable