Den Haag, 7 oktober 2016 – Fokker en Aeronamic mogen de komende jaren delen van het onderhoud aan de Europese F-35-vloot uitvoeren. Het F-35 Joint Program Office van Amerikaanse ministerie van Defensie maakte dat vandaag bekend. De waarde van de toekomstige orders loopt in de honderden miljoenen dollars en is goed voor de Nederlandse werkgelegenheid.
Minister Jeanine Hennis-Plasschaert noemt de onderhoudscontracten voor Nederland dubbele winst. “Niet alleen zorgt het nieuwe jachtvliegtuig de komende 40 jaar voor veiligheid vanuit de lucht. Ook geven de onderhoudscontracten een positieve impuls aan de werkgelegenheid in Nederland. Hierdoor blijft hoogwaardige kennis behouden.”
Minister Henk Kamp van Economische Zaken noemde het goed nieuws dat Fokker en Aeronamic het onderhoud aan belangrijke componenten van de F-35 mogen uitvoeren. “Deze beide Nederlandse bedrijven horen internationaal bij de top. Hun selectie bevestigt dat onze vliegtuigindustrie voorop loopt in hoogwaardige productie en onderhoud.” Volgens hem is het economische potentieel rond de F-35 is groot. “De totaal verwachte omzet van het componentenonderhoud is alleen al voor ons land geschat op 4,7 miljard euro. Dat biedt niet alleen kansen voor Fokker en Aeronamic. Deze en andere opdrachten voor de instandhouding van de F-35 kunnen op termijn bij meer dan 100 Nederlandse bedrijven werk bieden aan circa 4.000 á 5.000 mensen.”
Fokker
Fokker is al intensief bij de productie van de F-35 betrokken en heeft veel ervaring als het gaat om het maken, herstellen en onderhouden van landingsgestellen. Het bedrijf verzorgde al de productie en het onderhoud van het landingsgestel aan de F-16 en de NH90-helikopter. Onlangs tekende het een intentieovereenkomst met de VDL-groep voor het oprichten van een Centre of Excellence voor het onderhoud aan het landingsgestel van de F-35.
Aeronamic
Ook Aeronamic uit Almelo ontving al orders. Het bedrijf maakt en onderhoudt snel roterende onderdelen van commerciële vliegtuigen waaronder de Boeing 767. Voor de F-35 produceert het bedrijf een module voor de hulpmotor, de Auxilary Power Unit (APU). Deze module levert de spanning om de hoofdmotor te starten, de koeling van de avionicasystemen en de druk in de cockpit.
Aeronamic en het Logistiek Centrum Woensdrecht (LCW), het onderhoudsbedrijf van de luchtmacht, tekenden in 2015 een intentieovereenkomst om het onderhoud aan de turbomachine op het LCW uit te voeren. Ook Fokker deed dat, maar dan voor het gebruik van werkplaatsen van het LCW.
Tot en met 2015 kreeg het Nederlandse bedrijfsleven al voor meer dan 1,2 miljard dollar aan F-35-opdrachten. De verwachting is dat uiteindelijk voor ongeveer 9 miljard dollar aan productieopdrachten wordt binnengehaald.
500e vlieguur voor F-35
De tweede Nederlandse F-35, de F-002, klokte eind vorige maand zijn 500e vlieguur. De F-001, het andere Nederlandse toestel, zit op ruim 400 uur. De 500 uren van de F-002 zijn inclusief de ferryvluchten van de Verenigde Staten naar Nederland