Amstelveen, 21 mei 2016 – Het is 70 jaar geleden dat KLM als eerste Europese luchtvaartmaatschappij een lijndienstvlucht van Amsterdam naar New York startte. Op 21 mei 1946 vond KLM’s eerste vlucht naar New York (JFK) plaats en was na de Tweede Wereldoorlog de eerste Europese luchtvaartmaatschappij die een verbinding legde tussen Europa en Amerika.
Om dit jubileum te vieren ontvangen passagiers vandaag op de route Amsterdam – New York (KL 641) de feestelijke en onlangs geïntroduceerde BOLS-cocktail ‘The Flying Dutchman’. Deze cocktail wordt aan boord live geshaket door cocktailshakers van BOLS. Daarnaast ontvangen alle passagiers het boekje ‘Boterballentijd’, speciaal voor geschreven door Ronald Giphart. Het boek vertelt een fictief verhaal van deze historische vlucht.
New York
In 1946 startte KLM met eenmaal daags vliegen naar New York. Op dit moment vliegt de maatschappij in samenwerking met partner Delta Air Lines vier keer per dag tussen Amsterdam en JFK. Op deze route vliegen KLM en Delta allebei twee keer per dag. Daarnaast vliegt Delta ook 1 keer per dag vanaf Amsterdam op Newark Liberty International Airport (EWR). Per jaar vervoert KLM ongeveer 400.000 passagiers naar ‘New Amsterdam’, die daarmee KLM’s grootste Noord-Atlantische bestemming is. KLM en Delta vervoeren gezamenlijk ongeveer 750.000 passagiers per jaar tussen Amsterdam en New York. De succesvolle samenwerking met partner Delta Air Lines biedt passagiers een uitgebreid netwerk waardoor zij snel en soepel op hun plek van bestemming aankomen. Onlangs voegde de maatschappij een nieuwe Amerikaanse bestemming aan haar netwerk toe: Salt Lake City, de achtste KLM bestemming in Noord-Amerika. Salt Lake City is tevens een van de vijf hubs van Delta. Via deze hub kunnen de passagiers naadloze aansluitingen bieden naar meer dan 50 Noord-Amerikaanse bestemmingen. Vanaf oktober 2016 start KLM ook met vliegen op Miami, dit wordt dan de 9e bestemming. De investering in bestemmingen past binnen KLM’s nieuwe netwerkstrategie. In totaal hebben KLM en Delta samen 20 bestemmingen op de Noord-Atlantische route in de zomer en 21 in de winter: 15 in de Verenigde Staten, een in Mexico en vijf in Canada.
Nieuwe Messenger-dienst
Naast de nieuwe netwerkstrategie, is de maatschappij voortdurend bezig met innovatie. Onlangs hebben KLM en Facebook Messenger een volgende strategische stap gezet in social media. Al vanaf 30 maart kunnen KLM-passagiers wereldwijd hun boekings- en incheckbevestiging, instapkaart en vluchtstatus ook ontvangen via Facebook Messenger. KLM-passagiers maakten in de eerste maand maar liefst 115.000 keer gebruik van de nieuwe Messenger-dienst.
Link:
– Start spreading the news … 70 jaar: Amsterdam – New York