Friedrichshafen, 15 april 2016 – De AERO Friedrichshafen (20-23 april 2016) is al jaren de grootste beurs voor de General Aviation in Europa. Je vindt er een brede selectie van motorvliegtuigen; van Ultra Lights en LSA’s, tot turboprops en corporate jets. De meeste geëxposeerde vliegtuigtuigen zijn van het vastvleugel soort, met daarnaast altijd enkele exoten, zoals amphibious-, bush- en fully aerobatic kisten.
Verder staan er helikopters en gyrokopters. Vooral deze laatste catergorie maakt een periode van toenemende populariteit door. Liefhebbers van snorvliegen en paramotorvliegen komen ook ruim aan hun trekken.
De laatste tijd veel in het nieuws zijnde drones worden op een speciale RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems) Expo getoond en ook gedemonstreerd. Er zijn ook aparte beurszones voor bijvoorbeeld avionica en vliegtuigmotoren. Aangescherpte milieueisen en stijgende brandstofprijzen leiden in de motorenbouw tot verbetering van de traditionele motoren en grensverleggend onderzoek naar alternatieven. Vooral die laatste categorie vind je op de E-Flight Expo.
Zweefvliegers komen er dit jaar wat bekaaid vanaf, want hun favoriete, meest Duitse producenten, hebben ooit bedacht dat ze alleen op de oneven jaren op de AERO aanwezig zijn. Wel verzorgt de Vintage Glider Club een display van historische zweefvliegtuigen. Wil je even uitpuffen na al het lopen, kijken en praten, dan kan je altijd aan het heerlijke Duitse bier en de bockwurst bij een Imbiss. Leerzamer en gezonder (het is maar een voorstel) is het misschien om bij een interessant referaat over een luchtvaartonderwerp zoals: veiligheid, techniek, regelgeving, of de bouw van grote windmolens dicht bij vliegvelden. Dit laatste is in Duitsland al een hele tijd een veel besproken onderwerp.
Link:
– www.aero-expo.com