Schiphol, 26 januari 2016 – Alle 27 medewerkers van Malaysia Airlines hebben vanmorgen de laatste MH19 vlucht van Schiphol naar Kuala Lumpur uitgeleide gedaan. Voor vertrek kregen alle passagiers, aan de gate, nog een afscheidscadeautje aangeboden. Malaysia Airlines had al enige maanden geleden aangekondigd dat zij haar activiteiten in Europa voor een groot deel zou gaan staken.
“De laatste dagen zijn voor onze Nederlandse medewerkers verwarrend en emotioneel geweest. Alles ging ineens toch wel heel erg snel. Afgelopen donderdag hebben we de ontslagbrieven van zeventien van onze medewerkers op Schiphol moeten versturen. En vandaag vertrok onze laatste Boeing 777 met vluchtnummer MH19 naar Kuala Lumpur”, aldus de topman van Malaysia Airlines Europe, Huib Gorter. Een aantal (ex) medewerkers stond langs de baan om de passagiers en bemanning van vlucht MH19 voor de laatste keer uit te zwaaien.
Kosten besparen
Malaysian Airlines is door verschillende redenen in de financiële problemen geraakt. Enerzijds door de ter discussie staande oneerlijke concurrentie van de Golfmaatschappijen: Quatar Airways, Etihad en Emirates. Anderzijds door de onfortuinlijke gebeurtenissen met de MH17 en de MH370, die ongetwijfeld een negatief effect hebben (gehad) op het bedrijfsresultaat. Om kosten te besparen verdwijnt 30% van de arbeidsplaatsen bij Malaysia Airlines en trekt de luchtvaartmaatschappij zich praktisch helemaal terug uit Europa. Zij blijven nog wel op Londen vliegen met de Airbus A380.
Einde aan samenwerking met KLM
Malaysia Airlines restte weinig anders dan een samenwerking (code sharing) met Emirates aan te gaan om reizigers toch nog van Schiphol, met een overstap in Abu Dhabi, naar Kuala Lumpur te kunnen vervoeren. Er is inmiddels een einde gekomen aan de samenwerking met de KLM.
‘Overblijvers’
Voor de vracht- en marketingafdeling blijft nog een klein aantal medewerkers op Schiphol werken. “De resterende werknemers komen gemakkelijk elders aan de bak”, verwacht Gorter. Zelf zou Gorter in april van dit jaar met pensioen gaan. “Ik was liever op een positieve noot vertrokken, maar ik wil dit wel goed afronden”, besluit hij.
Na 35 jaar is vanmorgen het doek voor Malaysia Airlines op Schiphol definitief gevallen.
Foto: Willem Lancee