U kent het wel, vliegen is uw passie, u bent niets liever dan in de lucht en u snakt naar wat actie!
Aerobatics vliegen heeft van meet af aan mijn grootste interesse sinds ik vlieg. In een periode van zinderende en zonnige airshow dagen, wordt mijn gevoel te meer versterkt. Ik raak besmet met het actievirus. En ik kan ook wel wat frisse wind in mijn vliegervaring gebruiken. Op één van de warmste dagen van de week stond de datum voor mijn aerobaticsvlucht in de Slingsby gepland bij TTC Seppe Test & Training Centre op Breda International Airport (EHSE).
TTC is gelegen aan de zuidkant van Breda International Airport, het commerciële gedeelte, en is voorzien van gloednieuwe hangaars. Ik vlieg met PIC Frank Hagenaars in de PH-KAJ.
De Slingsby T-67M 200 Firefly wordt gebruikt voor de selectievluchten van de Koninklijke Luchtmacht en – Marine en wordt eveneens ingezet voor familiarisatie cursussen. Het is een tweepersoons side-by-side toestel gemaakt van kunststof versterkte glasvezels en is zodanig sterk geconstrueerd dat hij tot +6G en -3G belast mag worden. In deze stoere kist ligt een 200 PK motor, waarvan het olie- en brandstofsysteem zijn aangepast, waardoor de motor blijft functioneren tijdens negatieve G-krachten onder andere bij inverted vliegen. Het toestel is comfortabel, niet te klein en voorzien van een praktisch bedieningspaneel. No-nonsense!
Na het aantrekken van de parachute, neem ik plaats aan de rechterzijde van de kist. Na de gebruikelijke checks wordt de motor gestart en gaan we take-off. Direct na het opstijgen, merk ik hoe wendbaar, maar “steady” deze kist vliegt, gevoelig en hardwerkend. Ik glimlach van oor tot oor, dit belooft veel goeds … !
We klimmen naar 4000 ft., acclimatiseren en bereiden ons voor op de dancing aerobatics. Het is prachtig, zonnig, en het zicht vanuit de canopy is subliem vandaag. De basistechnieken van het aerobatics neem ik goed in me op: aileron roll, barrelroll, split S, looping, Cuban 8, slowroll en parabool en dat alles met een glimlach van oor tot oor onder een ruime acceleratie van +4G tot +5G.
Ruim een half uur oefening volstaat om mijn glimlach vast te houden. “The sky is the beginning of the limit”! Het besef dat ik als beginner beperkt ben in de G-krachten die ik aankan, is een groot goed en een zuiver inzicht om in ere te houden. Many happy loopings & landings!
Voor een kijkje naar de Slingsby bezoekt u uiteraard de VSV Breda Airshow 2015 op 29 augustus (Breda International airport).
Cindy van der Wal, augustus 2015
T67M200 Firefly Specifications
Length: 24.1′
Height: 7.5′
Span: 34.7′
Engine: Textron Lycoming AEIO-360-A1E6 200 Horsepower Fuel Injected
Propeller: 1 Hoffman HO-V123K-K/180DT 3-Blade Prop
Max Total Weight: 2250 lbs
Crew of 2 (Side by Side)
FUEL
Inverted Fuel and Oil System
Total Fuel Capacity: 35.5 gallons
Useable Fuel – Standard Tanks: 34.6 gallons
AIRSPEEDS
Never Exceed Speed (Vne): 180 kts
Maneuvering Speed (Va): 140 kts
Flap Extended Speed (Vfe): Full flaps 98 kts
Stall Speed : 54 kts with flaps
PERFORMANCE
Fully Aerobatic Capable to include spins
Maximum Rate of Climb at Sea Level: 1200 fpm
G-loading Limit: Flaps Up +6 / -3
Flaps Down +2 / -1
Service Ceiling: 12,000 feet
Max Range Standard Tanks @ 8000: 407 nm