Réunion, 31 juli 2015 – Nadat er deze week al eerder berichten in de media verschenen, over een aangespoeld onderdeel dat mogelijk van de Boeing 777 van Malaysian Airlines vlucht MH370 afkomstig zou kunnen zijn, blijkt nu – nadat er nieuwe aanwijzingen zijn gevonden – dat dit inderdaad het geval is.
Het onderdeel betreft een flaperon leading edge panel. Dit is gebaseerd op feit dat het nummer dat op het onderdeel zichtbaar is, overeenkomt met een onderdeel dat terug te vinden is op pagina 221 van het B-777 Aircraft Maintenance Manual.
Het staat inmiddels vast dat het hier om de flaperon leading edge panel van de sedert 8 mei 2014 vermiste Boeing van Malaysian Airlines gaat. Er zijn namelijk nergens anders B-777’s neergestort, of zijn er rapporten ontvangen over onderdelen van deze aard, die van een Boeing 777 zijn afgebroken.
Of het aangespoelde vliegtuigonderdeel ook zal leiden tot het terugvinden van de oorspronkelijke crashsite is nog de vraag. Réunion ligt namelijk op zo’n 3700 km van het gebied waar er naar de B-777 wordt/werd gezocht. Een analyse van de golfstromen (richting en snelheid) zou een nauwkeurigere positiebepaling op kunnen leveren.
Het onderdeel zal worden overgebracht naar Toulouse, waar Franse onderzoeksautoriteit BEA verder onderzoek zal doen.