Wolfgangsee (Oostenrijk), 21 juli 2015 – Tijdens het Scalaria 2015 evenement heeft een Dornier Do-24 ATT wel een hele bijzondere demonstratie gegeven. Vermoedelijk raakte de Do-24 vlak na de landing – in zuidoostelijke richting – een boomstronk of een ander drijvend voorwerp. Dit zorgde er voor dat er een gat voor in de romp sloeg. Een waterkolom spoot daarbij met grote kracht naar binnen.
Door de enorme vertraging ontstond er een soort overstuur. De staart lijkt daarbij de neus in te willen halen, een bekend fenomeen bij auto’s en ook wel uitbreken genoemd. Bij een (land)vliegtuig zou dit een grondzwaai tot gevolg hebben. Op het water noemen we dit dus voortaan een waterzwaai. Vandaar de titel.
Het voorval wordt extra dramatisch door al het opspattende water en natuurlijk is zo’n oude Dornier niet gebouwd om een waterballet op te voeren. Hoewel de drie turboprops op de vleugel anders doen vermoeden, betreft het hier een vliegboot (geen amfibievliegtuig dus, zoals bijvoorbeeld de Consolidated PBY Catalina) uit de jaren ’30! De Do-24 ATT is een gerestaureerde kist, waarbij de oorspronkelijke motoren vervangen zijn door drie Pratt & Whitney PT6A-45B’s.
Bij het incident hebben zich gelukkig geen ernstige persoonlijke ongelukken voorgedaan, hooguit een bult en een blauwe plek. Maar de schade aan de kist is aanzienlijk. In de romp zit, onder de waterlijn, een gat ter grootte van een flinke vuist. Na de landing waren er verschillende (plezier)vaartuigen direct ter plaatse en kon de ‘gewonde’ Dornier – ondersteund door opblaasbare drijflichamen – naar de kant worden gesleept. Voorlopig ligt zij daar op een soort scheepshelling, in afwachting van verdere inspectie en eventuele (nood)reparaties. Het object dat het gat in de romp veroorzaakt heeft is overigens niet teruggevonden.