zondag , 24 november 2024
Cri-Cri

Hoogspanning boven Het Kanaal

Soesterberg, 18 juli 2015 – De afgelopen dagen bereiken ons berichten waarin melding wordt gemaakt van ‘de eerste kanaaloversteek met een elektrisch aangedreven vliegtuig’. Er zijn maar liefst drie partijen bij betrokken. De “schlemiel” in het verhaal is Pipistrel. De Tsjechische vliegtuigfabriek werd door Siemens te verstaan gegeven dat langere vluchten over water met hun elektromotor die in de Alpha Electro zit ‘niet toegestaan’ zijn (te onveilig). Waar kwam dat nu ineens vandaan? Juist nu dat zij aan de vooravond stonden van de zo goed voorbereide oversteek van Het Kanaal.

De andere partij is Hugues Duval, met zijn elektrisch aangedreven tweemotorige Cri-Cri E Cristaline. De Cri-Cri is beslist geen hightech kist, integendeel. Deze mini-twin vliegt al sinds 1973 en is een ontwerp van de Fransman Michel Colomban. Cri-Cri staat overigens voor het geluid van een krekel en met en beetje fantasie lijkt het kistje er ook wel op. Wat er wél nieuw aan is, zijn de twee elektromotortjes die de originele McCullogh benzinemotoren vervangen. Deze motoren zijn vooral bekend als aandrijvingbron voor o.a. motormaaiers.

airbusEn dan hebben we als derde – en zeker niet de kleinste – partij, het Franse Airbus. Zij willen met de E-Fan à tout prix als eerste elektrisch Het Kanaal oversteken. De ambitieuze houding gaat ze nog opbreken. Maar daarover later meer.

De recordvlucht(en) moest(en) ongeveer samenvallen met het 106-jarig jubileum van de kanaaloversteek door Louis Blériot met zijn Blériot XI ééndekker (juli 1909).

Op vrijdag 10 juli jl. stuurt Airbus een persbericht uit dat hun E-Fan die ochtend succesvol – en geheel op eigen elektrische kracht – Het Kanaal is overgestoken. Nagenoeg tegelijkertijd maakte Duval bekend dat hij de avond daarvoor met zijn Cri-Cri Cristaline niet alleen Het Kanaal was overgestoken, maar er zelfs een retourtje van had gemaakt. Binnen twee minuten schreeuwde Airbus moord en brand. Duval zou in de lucht van de rug van een ‘moedervliegtuig’ gestart zijn (niet op eigen vermogen). En dus zou de claim op de eerste elektrische oversteek niet ‘rechtsgeldig’ zijn.

pipiHet drama in drie bedrijven begint inmiddels op een klucht lijken. Pipistrel beweert nu namelijk dat Airbus Siemens onder druk heeft gezet om de oversteek met de Pipistrel Alpha Electro ‘om technische- en veiligheidsredenen te verbieden’. Saillant detail; in de E-Fan van Airbus zit ook een Siemens elektromotor.

Dus wie is er nu officieel de eerste? Waarschijnlijk is het nog te vroeg om daar een antwoord op te geven. Duval zegt er alle vertrouwen in te hebben dat de FAI en de Aéro-Club de France zijn retourvlucht zullen erkennen als eerste oversteek over Het Kanaal met een vliegtuig, aangedreven door een elektromotor. We wachten het af.

Op PR vlak is deze exercitie voor Airbus een dubbele ramp geworden. Waarschijnlijk niet als eerste elektrisch over Het Kanaal en dan ook nog eens verdacht worden van ‘fraude’.

Het is ook nog maar de vraag of dit ‘record’ (als je het al zo mag noemen) in de geschiedenisboeken terecht zal komen. Om eerlijk te zijn is een dergelijke oversteek in 2015, ook al is het met een elektrisch vliegtuig, niet zo heel bijzonder. Zeer recent is men met de Solar Power 2 de halve Stille Oceaan over gevlogen. Dus zo’n sprongetje over een waterplasje van pakweg 24 nm. ‘is no big deal’.

Maar het vooruitzicht dat er straks gewoon elektrische vliegtuigen zijn, die je gewoon kunt kopen en waar je (belangrijker nog) ook gewoon mee kunt vliegen – da’s wel een ‘big deal’!