De ontwikkelingen na het tragische ongeval met de Germanwings A320 in Frankrijk volgen elkaar in zeer hoog tempo op en de media benaderen ons meer dan ooit tevoren. We kunnen als Vliegen in Nederland slechts aan enkele verzoeken tegemoet komen. Daarbij staat voorop dat speculatie voorkomen wordt. Wij beperken ons bij de rapportage van dit soort rampen op de eerste plaats tot de feiten.
Het is zeer opmerkelijk dat er zo snel na het ongeval informatie van de Cockpit Voice Recorder naar buiten wordt gebracht. Dit is in overtreding met de afspraken gemaakt in ICAO annex 13 en kan leiden tot speculatie – hetgeen inmiddels al gaande is – en daarmee de voortgang van het onderzoek schaden. Het is zeer belangrijk dat ook de Flight Data Recorder wordt gevonden en de daaruit verkregen informatie toegevoegd kan worden aan het onderzoek.
In deze fase van het onderzoek dienen nog zeer veel kritische vragen beantwoord te worden. Vliegen in Nederland wil de noodzaak benadrukken van een objectief onderzoek door het verzamelen van alle feiten en informatie, zodat een nauwkeurige analyse kan plaatsvinden. Om tenslotte tot een conclusie, lees: vaststelling van de oorza(a)k(en), te komen.