Wichita, Kansas (VS), 24 maart 2015 – B-29 superfortress verlaat precies 70 jaar na oorspronkelijke aflevering opnieuw hangaar in Wichita. Het is niet echt ‘Vliegen in Nederland’, maar soms zijn er dingen in de vliegerij waar je gewoon helemaal blij van wordt. Sentiment speelt daarbij geen onbelangrijke rol. Meer zeg nou zelf, wie raakt er nou niet onder de indruk van een B-29 bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog? Zeker als het om een bijzonder fraai gerestaureerd specimen gaat als ‘Doc’.
Het ziet er naar uit dat Fifi (de andere en tot nu toe nog enige vliegende B-29) binnenkort gezelschap krijgt van ‘Doc’. De B-29 in kwestie is vernoemd naar één van de zeven dwergen uit de Disneyfilm Sneeuwwitje. Decennia nadat er in de Mojave woestijn een begin gemaakt werd om Doc uit zijn slaap te wekken, is het project zo’n twee jaar geleden pas echt in een stroomversnelling geraakt.
De restauratie van Doc begon in 1987, nadat Tony Mazzolini de verlaten bommenwerper van de China Lake bombing range in de Mojave woestijn redde. “Het bergen van de B-29 was één ding, maar het is altijd mijn bedoeling geweest Doc weer in luchtwaardige conditie terug te brengen, er een vliegend museum van te maken en de herinnering levend te houden”, aldus Mazzolini.
Aanvankelijk verliepen de restauratiewerkzaamheden erg traag. De eerste drie redenen hiervoor laten zich gemakkelijk raden. Geld, geld en geld. Daar kwam dan nog bij dat er geen geschikte locatie (hangaar) beschikbaar was waar onder beschermende omstandigheden aan Doc gewerkt kon worden.
In 2000 verhuisde de B-29 naar Wichita, Kansas in de VS. Er was inmiddels een organisatie opgericht ter ondersteuning van de restauratie, met de naam Doc’s Friends. De financiële situatie verbeterde aanzienlijk, maar ook het werven en inzetten van een groot aantal vrijwilligers nam nieuwe proporties aan. De organisatie heeft berekend dat er nog tussen de zeven en negen miljoen dollar nodig is om Doc weer aan het vliegen te krijgen en een permanente behuizing te geven.
Afgelopen dinsdag, 24 maart 2015 – tijdens een vroege, maar prachtige voorjaarsdag – kwam Doc voor het eerst uit haar hangaar tevoorschijn. Zeventig jaar op de dag af, na dat zij de Boeing fabriek in datzelfde Wichita had verlaten, bestemd voor de U.S. Army Air Force.
Het team van medewerkers, dat met tienduizenden manuren heeft bijgedragen aan de restauratie van Doc, bestaat o.a. uit gepensioneerden die in de veertiger jaren nog bij Boeing gewerkt hebben en betrokken waren bij de bouw van de B-29. Hun bijdrage is van onschatbare waarde. Daarnaast is er nog een grote groep vrijwilligers die gevormd wordt door veteranen, militair personeel in actieve dienst en ‘gewone’ enthousiaste burgers.
Doc’s Friends hopen dat de B-29 nog dit jaar zal vliegen.