Kahului, Hawaii (VS), 26 januari 2015 – Videobeelden tonen een Cirrus SR22, die als gevolg van een mankement aan het brandstoftoevoersysteem, met behulp van de CAPSTM (Cirrus Airframe Parachute System) veilig in de Stille Oceaan ditcht. De MS Veendam, van de Holland Amerika lijn die op dat moment in de buurt was, is door de US Coast Guard naar de locatie gedirigeerd. De piloot (enige inzittende) is na het ditchen door een reddingsboot van de Veendam in veiligheid gebracht. Hij is verder ongedeerd gebleven.
Volgens een woordvoerder van Cirrus betrof het een ferryvlucht van de westkust van de VS naar Australië. Op flighttrackingsites is te zien dat N7YT in Tracy (California) was gestart en als bestemming Kahului op Hawaii had. De SR22 was al veertien en een half uur in de lucht toen er noodgedwongen geditcht moest worden.
Ben Kowalski van Cirrus liet desgevraagd weten dat men nog bezig was met het verzamelen van alle informatie en het verlenen van assistentie aan de autoriteiten bij het onderzoek naar het incident. Hij was vooral blij dat er geen gewonden (of erger) waren gevallen en sprak zijn waardering uit voor de snelle reactie van de US Coast Guard en de bemanning van de MS Veendam.
Op de website van de US Coast Guard is te lezen dat Cirrus op 250 NM van Maui met problemen te maken kreeg, nadat de overheveling van brandstof uit één van de vliegtuitanks het liet afweten. Kowalski wees er op dat het trekken van de CAPSTM een min of meer van te voren geplande actie was, aangezien de piloot als gevolg van de brandstofsituatie wist dat hij moest gaan ditchen. Hij kon daarom tijdig contact opnemen met de US Coast Guard, zodat zij de reddingsactie al konden starten vóór het toestel in zee terecht kwam. Hiervoor werd een HC-130 Hercules en een MH-65 Dolphin reddingshelikopter ingezet. De video toont beelden van het ditchen van de SR22 en het oppikken van de vlieger door een reddingssloep van de MS Veendam.
Dit incident markeert de 51ste keer dat een CAPSTM met succes is toegpast. Hiermee zijn tot nu 104 levens gered, aldus Cirrus.
Link:
– http://www.cirruseurope.com
N.B. De redactie van Vliegen in Nederland kiest ervoor om bij (vlieg)ongevallen alleen de feiten te rapporteren en zich te onthouden van speculaties omtrent de omstandigheden en/of mogelijke toedracht.
Voor verdere informatie verwijst zij naar de rapportage van de betrokken autoriteiten en instanties welke eventueel (na het verschijnen daarvan) door Vliegen in Nederland zal/kan worden gepubliceerd.